Ahad, 28 September 2014

Buku 57 : Mengait Cinta di Istanbul oleh Ayza Gursoy


Bismillahirrahmanirrahim.

Pertama kali melihat buku ini ketika melayari internet mencari maklumat.  Namun belum ada yang mengulas buku ini kecuali seorang blogger ketika itu. Tertarik dengan kulit hadapan buku dan saya sangkakan ianya sebuah novel.

Ternyata sangkaan itu meleset. Buku ini bergenre travelog. Penulis berasal dari Melaka dan kini menetap di Turki mengikut suami menetap di kampung halaman.

Catatan awal dimulai dengan kenangan penulis semasa berada di sekolah, pernah ke Turki (mungkin melancong, saya tidak perasan), mengikuti kelas bahasa Inggeris yang menyeronokkan iaitu guru bahasa Inggeris menggalakkan mereka mencari kenalan dari luar negara bagi mengasah kemahiran berbahasa Inggeris sehinggalah kepada rentetan perkenalan beliau dan suami seterusnya bertemu jodoh.

Perkahwinan campur, antara dua negara yang berbeza adat dan budaya agak mengujakan :) Pada awal perkahwinan, mereka banyak berinteraksi menggunakan bahasa Inggeris. Dalam masa yang sama, masing-masing berusaha mempelajari bahasa ibunda pasangan sehingga dapat menguasai dengan baik.

Setelah 8 tahun tinggal di Malaysia, mereka membuat keputusan pulang ke Turki, kampung halaman suaminya. Bersama dengan anak-anak, segala persiapan  dibuat dan bermulalah perjalanan dan kehidupan penulis sebagai anak perantau.

Meskipun catatan penulis banyak berkisar tentang kehidupan di Turki seperti ramah mesra orang di sana, kawasan kejiranan yang baik, keluarga mertua yang menyenangkan, keindahan di Istanbul, aktiviti kesenian dan hobi serta jenis makanan yang pelbagai namun saya agak kurang puas hati ;) Bagi saya masih banyak lagi yang boleh diceritakan oleh penulis. Harapnya ada sambungan lagi. 

Namun dalam catatan ringkasnya ini dapat saya bayangkan keramahan warga Turki dalam kawasan kejiranannya yang mudah mesra dan baik hati. Mudahnya bersedekah yang ditunjukkan oleh mereka seharusnya menjadi ikutan buat kita di sini. Masya Allah. Sesekali teringat Secangkir Teh Pengubat Letih karya Ustaz Hasrizal :)

1 ulasan:

  1. Terima kasih atas ulasan buku ini. Saya mohon izin copy. Untuk dimasukkan ke web dan FB kami. http://www.mustread.com.my. Saya akan emel puan guna emel roslan@mustread.com.my

    BalasPadam