Khamis, 2 Mac 2017

Buku 9 : Menjernih Hidup Beragama

Bismillahirrahmanirrahim.

Sumber gambar : www.goodreads.com


Sungguh saya kagum dengan keluasan pengalaman dan pembacaan penulis. Kini sudah bergelar Dr Mohd Al-Adib. Ini adalah sebahagian daripada artikel beliau di media massa yang dikumpulkan menjadi buku. 

Sangat menarik dengan cadangan buku untuk muallaf bagi lebih memahami Islam. Semoga ustaz dapat menyenaraikan projeknya menyediakan 101 buku muallaf yang baik sebagai rujukan mereka (dan kita). Dalam bab pengalamannya bersama banduan juvana, beliau secara kritis membincangkan hal ini dan memberi kesedaran kepada kita kerana anak-anak ini kebanyakan ibu ayah mereka tidak solat, tidak mencurahkan kasih sayang dan tidak mengajar mereka ilmu agama. 

Dalam bab yang lain, penulis membawa satu isu perdebatan kecil antara beliau dan seorang pelajar siswazah Pengajian Islam yang membentak apabila dicadangkan oleh penulis untuk mengkaji buku Orientalis. Katanya lagi banyak salah faham berlaku menyebabkan umat Islam sekarang sekadar menjadi pengikut perkembangan ilmu baharu dan bukannya pencetus perkembangan ilmu baharu.

Allahu Allah. peringatan untuk diri sendiri. 

Buku 9 : 2017

(21 - 24 Januari 2017)

#KembaraBuku2017 #FitrahHomeLibrary

Tiada ulasan:

Catat Ulasan