Isnin, 3 September 2012

Sebelum Aku Bernikah ~ Hilal Asyraf

Buku ketiga yang dibaca bulan ini. Saya pilih untuk ulas yang ini dahulu.


Tulisan ini khusus buat pembaca yang belum berkahwin. Bagi yang sudah berkahwin boleh juga dijadikan sebagai satu muhasabah perjalanan anda dalam menuju gerbang perkahwinan dan alam rumah tangga. Memetik kata-kata penulis dari seorang pakcik : “Perkahwinan adalah gerbang, sedang rumah tangga adalah alamnya.” 

Penulis mengupas definisi cinta muda-mudi masa kini, menghurai definisi cintanya, melontarkan pandangan berdasarkan realiti masa kini serta menjentik minda pembaca akan 3 kepentingan persediaan menuju pernikahan. 

Cinta digambarkan sesuatu yang indah, asyik-masyuk, mengikut nafsu, "couple", "dating" dan seumpamanya. Malah ada yang lebih ekstrem terus menghukum bercinta sebelum kahwin adalah haram. Jatuh hati juga haram sehingga ada yang mengatakan zina hati. Benarkah?

Sememangnya begitulah yang kita selalu dengar.

Namun, tahukah kita sebenarnya definisi cinta itu datang dari kasih sayang. Ia sesuatu yang murni.  

Walaupun kini saya sudah berumah tangga dan mempunyai anak, saya akui akan kebenaran yang disentuh oleh penulis di dalam buku ini. Sesungguhnya saat sebelum berkahwin memberi banyak dilema kepada diri dalam soal jodoh. Hakikatnya, jodoh itu sebenarnya perlu dicari bukannya dinanti. Ia sama seperti perkara lain seperti belajar yang mana memerlukan kita berusaha sebelum mencapai kejayaan.

Buku ini sangat saya syorkan buat adik-adik yang masih tercari-cari solusi dalam mencari jodoh, yang sedang kekeliruan mahupun dalam dilema. Semoga pencerahan dari penulis memberi kelegaan kepada jawapan yang dicari.

Apa pun berserah kepada Allah adalah paling utama. Semoga dipermudahkan segala urusan. Amin :)

1 ulasan: