Jumaat, 13 Jun 2014

Buku 28 = Misi Cikgu Baru oleh Nazry Salam

Bismillahirrahmanirrahim.

"Antara ciri-ciri sistem pendidikan yang baik  adalah lebih banyak tumpuan diberikan kepada murid lemah".

"Guru yang baik adalah guru yang membawa perubahan kepada murid lemah. Guru perlu peka pada setiap tingkah laku, guru perlu gali sebab atau motif mereka berkelakuan begitu."

Itu antara kata-kata pengajaran awal dari Pakcik Romley, si tukang kebun sekolah kepada Shariff, cikgu baru @ guru sandaran di Sekolah Kebangsaan Ayer Jernih. Hebat! Seorang tukang kebun mampu memberi nasihat sebegini kepada guru baru yang masih tercari-cari kaedah terbaik mendidik anak muridnya :)

Cikgu Shariff ditugaskan mengajar Sains sekaligus menjadi guru kelas 6 Besi, kelas tercorot di sekolah tersebut. Malah, ada satu kontrak mengarut yang terpaksa ditanda tanganinya tanpa dia ketahui syarat-syarat tersebut. Di kemudian harinya barulah diketahui bahawa dia perlu menaikkan markah murid 6 Besi sebanyak 30% setiap kali ujian atau peperiksaan. Cabaran!

Mujur masih ada rakan guru di sekolah yang baik hati ingin berkawan dengan Cikgu Shariff iaitu Cikgu Ana Maria dan Cikgu Is. Pada mereka berdualah dapat Cikgu Shariff berkongsi rasa dan masalah yang dihadapi.

Apa kaitan Pakcik Romley dalam kisah ini? Dia sekadar seorang tukang kebun. Tetapi dia jugalah yang banyak membantu Cikgu Shariff menjadi seorang guru yang baik sehingga Cikgu Shariff jatuh cinta akan kerjaya sebagai seorang pendidik :)

Selepas mengikuti pelajaran pertama dari Pakcik Romley, Cikgu Shariff dengan bersemangat mula mengenal pasti masalah dan mengkaji tingkah laku anak-anak muridnya seterusnya cuba menyelesaikannya satu persatu. Kagum dengan ketekunannya melukis wajah anak-anak muridnya seorang demi seorang pada kertas mahjong. Lalu dia meminta bantuan Comby, salah seorang murid 6 Besi untuk memberitahu nama dan perangai unik masing-masing.

Wah, bukan mudah menyelidik dan menyelesaikan perkara ini! Cikgu perlu menjadi seperti penyiasat persendirian pula :)

Pelajaran kedua pula, pakcik tukang kebun itu menerangkan mengenai teori Maslow dan sedikit teori Jean Piaget kepada Shariff. Teori Maslow secara umumnya berkait rapat dengan motivasi. Ada lima peringkat bermula keperluan asas, keselamatan, perhubungan, harga diri dan tujuan hidup. Bermakna, Cikgu Shariff perlu menyelesaikan masalah murid-murid barulah motivasi belajar mereka meningkat.

Pelajaran ketiga, Pakcik Romley memggunakan perumpamaan set-set permainan catur, permainan askar dam pasukan bola sepak. Namun, Cikgu Shariff telah cekap menangkap maksud yang ingin disampaikan oleh Pakcik Romley.

Pasukan pemanah mampu menyerang dari jarak jauh dan kurang mampu menyerang dari jarak dekat. Oleh itu meletakkan pasukan memanah di bahagian depan akan mengundang kekalahan. Kedua, apabila catur raja dan permaisuri diletak berjauhan, raja tidak dilindungi catur terkuat iaitu permaisuri. Ini akan mengundang kekalahan. Ketiga, apabila penjaga gol dijadikan pemain penyerang, daya serangan seluruh pasukan menjadi tumpul. Persamaan antara ketiga-tiga permainan ini adalah kedudukan. Jafi, perubahan semula tempat duduk di dalam kelas boleh membantu transformasi perubahan sikap dan motivasi belajar murid 6 Besi di dalam kelas :) Wah, panjangnya!

Di sekolah itu, ada satu perkara pelik. Guru besarnya selalu tiada di sekolah kerana mempunyai urusan luar. Maka kuasa pengurusan pentadbiran sekolah diserahkan kepada guru penolong kanan sekolah iaiti Cikgu Zubir.

Rupanya dalam diam, tingkah laku Cikgu Zubir ini diperhatikan oleh guru besar bagi mengenalpasti kepincangan yang berlaku di sekolah. Haih, banyak masalah dalaman rupanya di sekolah ini.

Eh, guru besar? Bagaimana dia menyiasat sedangkan dia tiada di sekolah? Saspen sahaja ^_^

Hari demi hari murid 6 Besi semakin berubah ke arah yang lebih baik. Sungguh pun Cikgu Shariff berdepan dengan masalah murid pelik, diugut kumpulan kongsi gelap, menghadapi kesusahan apabila ibunya sakit dan dimasukkan ke hospital namun terselit juga beberapa kebaikan seperti nasihat dan buah fikiran yang bernas daripada ibunya serta adanya Cikgu Ana Maria yang manis. Ehem.. ;)

Namun peristiwa pahit berlaku tanpa disangka apabila Cikgu Shariff mengetahui berlakunya konspirasi di belakangnya yang melibatkannya sebagai taruhan. Apa yang paling mengecewakan salah seorang yang terlibat ialah Cikgu Is, rakan guru yang dianggap sebagai rakan sekerja yang baik di sekolah. Rupa-rupanya baik yang mempunyai makna!

Tidak perlu dihairankan. Situasi ini berlaku dalam mana-mana organisasi. Dengki, iri hati, cemburu dan mengumpat berlaku apabila berlaku ketidakpuasan hati seseorang terhadap apa yang dimilikinya.

Kisah kerjaya Cikgu Shariff tidak berakhir begitu sahaja. Ada kejutan di hujung kisah ini :)

Terima kasih penulis atas garapan cerita yang menarik. Semoga ia turut menjadi ilmu yang bermanfaat buat saya dan pembaca lain. Meskipun saya seorang guru namun membaca cerita kreatif begini dapat "refresh" minda dan menilai kembali tahap komitmen dan tanggungjawab terhadap anak-anak didik. Barakallahufik :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan