Rabu, 11 Jun 2014

Buku 26 : Toys Go Out oleh Emily Jenkins

Bismillahirrahmanirrahim.

Buku ini berkisar alat permainan yang dimiliki oleh Little Girl. Fokus utama lebih kepada tiga jenis permainan bernama StingRay, Plastic dan Lumphy.

Setiap satu alat permainan ini mempunyai karakter yang tersendiri.

StingRay bagi saya seorang yang menganggap dirinya tahu segala-galanya walhal ada perkara yang tidak pernah dilihatnya mahu pun dilawati. Dalam bahasa mudah, "bajet tahu semua". 

Kadang timbul geram juga dengan StingRay ini. Tetapi selalunya terhibur dengan kata-katanya yang petah dan berirama. Seperti pantun pula :) Oh ya, StingRay ini ialah seekor ikan pari mainan. 

Plastic pula menjadi misteri sehingga ke pertengahan cerita. Melihat kepada sinopsis, saya tidak dapat menebak siapakah Plastic. Namun, pada suatu hari Plastic mula tertanya-tanya siapakah dirinya. Bermulalah pencariannya dengan membaca buku-buku Little Girl pada waktu selepas tuannya tidur :) Comel pula rasanya alat permainan membaca buku. 

Malangnya tiada satu pun maklumat mengenai dirinya diketahui. Lalu dia beralih dengan menonton televisyen. Melihat rancangan dokumentari, iklan, kartun dan sebagainya. Sedikit sahaja maklumat diperolehi. Dia tetap tidak berpuas hati sehinggalah dia teringatkan TukTuk, si tuala mandi di dalam bilik air Little Girl. Oh, Plastic ialah sejenis bola rupanya! Haih , sabar sahajalah -_-

Lumphy, seekor lembu mainan. Suka bermain-main dan agak "clumsy" :) 

Bila diimbas kembali, ketika kecil dahulu apabila membaca buku-buku seperti ini membuatkan saya berada dalam dunia sendiri. Yalah, alat permainan boleh bergerak dan bercakap sesama mereka ketika tuannya tidur. Huh? Masuk akalkah? Sebelum tidur dahulu saya pasti lihat anak patung dan alat permainan yang dimiliki sambil berfikir perkara ini. Haha...mana mungkin, kan? Ia hanya imaginasi sahaja.

Tetapi seronok kerana ia seperti membuka minda berfikir secara kreatif.

Satu lagi perkara, suka dengan suasana dalam bilik tidur Little Girl yang digambarkan dalam cerita ini. Ada meja belajar, rak buku dengan pelbagai koleksi buku seperti ensiklopedia, buku cerita dan buku sekolah, ruang bermain dan tingkap yang menghadap pemandangan luar yang cantik.

Walaupun saya beri 3 bintang sahaja untuk cerita ini namun buku ini sangat menarik dibacakan semasa sesi "read aloud session" bersama-sama anak. Mujur tarikh pulangan buku masih panjang. Jadi insya Allah sempat lagi bercerita dengan anak-anak. Cumanya saya tambahkan dengan lukisan sendiri supaya anak-anak lebih nampak dan faham jalan cerita ini :) 

Wallahualam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan