Ahad, 8 Jun 2014

Buku 24 : Bersamamu Di Firdaus oleh Muhd Kamil Ibrahim

Bismillahirrahmanirrahim. 


Kematian itu pasti. Setiap orang pasti melaluinya. Semua orang ingin ke syurga dan tiada yang mahu ke neraka. Hakikatnya, ia perlu dirancang. Namun manusia tidak semua peka dengan perkara ini. 

Usia kita semakin hari semakin bertambah. Dan saat kematian itu semakin hampir malah lebih dekat daripada masa yang telah dilalui.   

Selama kita hidup,hanya ada 3 perkara yang akan dibawa selepas mati.   

"Apabila seseorang mati,putuslah amalannya kecuali 3 perkara, (iaitu) : sedekah jariah,ilmu yang memberi faedah kepada orang lain atau anak soleh (solehah) yang berdoa untuknya." (Riwayat Muslim hadis nombor 1631)  

Allah ya Allah.   

Kebetulan sahaja membaca buku ini ketika usia menginjak ke angka 30-an. Tarikh hari lahir kini tidak lagi bermakna dengan kejutan dan kemeriahan sambutan namun disambut dengan rasa keinsafan dan rasa takut. Ya, terasa bagai kematian semakin menghampiri namun amalan yang ingin dibawa terasa amat sedikit. Allah ya Allah. 


Jazakallahu khaira penulis atas perkongsian muhasabah ini. Menjentik rasa, membuka minda dan hati bagi memikirkan kebesaran dan peringatan Allah. Dunia ini hanyalah persinggahan, waktu yang sangat singkat berbanding kehidupan selepas mati. 

Wallahualam.



Tiada ulasan:

Catat Komen