Ahad, 22 Julai 2012

Saya Bukan Aiman ~ Elina Balqis


Sumber gambar : dari sini


Ada ikon gambar kucing di atas sebelah kanan buku. Bermakna buku ini terbitan PTS One Sdn Bhd. Buku-buku PTS One berfokuskan kepada awal remaja. Namun novel kanak-kanak juga termasuk di dalam genre yang diterbitkan di bawah label ini.

Saya Bukan Aiman membawa mesej doa orang yang dizalimi itu makbul. Jangan sekali-kali memandang rendah doa irang yang dianiaya. Aiman, seorang murid baru yang sering diejek oleh Fahmi dan Roy. Mujurlah Aiman mempunyai seorang kawan baik bernama Alyssa. Aiman ada satu penyakit pelik. Dia akan pengsan sekiranya diejek dengan perkataan 'Gemuk'. Rahsia ini hanya diketahui ibu ayah dan kawan baiknya sahaja. 

Pelbagai cara dan usaha dicadangkan oleh Alyssa bagi mengelakkan Aiman diejek oleh budak nakal itu. Namun tiada satu pun yang berjaya setakat ini. Antaranya ialah Aiman harus bertukar menjadi raksasa (bagaimana ya?), memberi kek cawan kepada Fahmi dan beberapa rancangan lagi.

Akhirnya dengan nada putus harap, Aiman berdoa kepada Tuhan semoga Fahmi merasai apa yang dirasakannya dan bertukar menjadi dirinya. Tanpa disangka, doanya makbul! Dan kedua-duanya baNgun pada keesokan pagi dalam keadaan berlainan! Jasad berbeza dengan diri yang sudah bertukar. Aiman di dalam diri Fahmi yang kurus, Fahmi pula berada di dalam diri Aiman yang gemuk!

Haha..bagaimana mereka cuba menyesuaikan diri dengan keadaan yang baru? Dapatkah mereka bertukar jasad kembali?

Apa yang pasti, kedua-dua mereka khususnya Fahmi mempelajari banyak perkara sejak itu. Belajar menghormati ibu ayah, menunaikan solat, rajin belajar, menghormati rakan dan bijak menyesuaikan diri dengan persekitaran keluarga Aiman. Walaupun sukar, Fahmi terpaksa berubah sekiranya mahukan dirinya yang dahulu. 

Bagi Aiman pula, kerinduan terhadap ibu dan ayah terpaksa dipendam akibat perpindahannya mengikut keluarga Fahmi ke Paris lantaran ayah Fahmi dapat melanjutkan pelajaran ke sana. Namun di dalam cerita ini hanya difokuskan kepada Fahmi.

Saya dapati banyak pengajaran yang baik untuk bacaan kanak-kanak dan remaja di dalam buku ini. Menarik sekali. Boleh disyorkan kepada ibu bapa dan guru untuk bacaan anak-anak. Syabas penulis. 

Semoga bermanfaat.

1 ulasan:

  1. Seronok juga bila ada blogger yang sedar akan buku kecil yang kita ada. thanks;)

    BalasPadam