Sabtu, 7 Julai 2012

'Kids Home Library'

Bukan mudah membina perpustakaan kanak-kanak. Perlu kesabaran tinggi :)


Sesekali 'berjalan-jalan' di internet mencari, membaca dan melihat gaya perpustakaan kanak-kanak di rumah, terbit rasa cemburu dan rasa tidak sabar mahu menghasilkan sendiri perpustakaan seperti itu. Tujuan asalnya mahu menyediakan bahan bacaan menarik untuk anak-anak yang datang mengaji di rumah tetapi banyak sungguh dugaan yang dihadapi.

(Sumber gambar : google)

Buku koyak, muka surat hilang, majalah diconteng, buku hilang, dan seribu satu macam lagi. Hai.. kadang-kadang terasa juga.. anak-anak ini tidak diberi didikan yang betul mengenai adab ~ adab membaca buku, meminjam buku... Sabar...sabar.... susah mahu ikhlas, bukan? :-) Hasilnya saya simpan semula kotak buku yang saya letak di luar. Entah sampai bila. Sudah ada yang bertanya, "Kak, mana buku yang banyak dulu tu? Saya nak baca.." Kasihan juga tapi nak buat macam mana.. Saya belum sempat baiki kebanyakan buku dan majalah yang koyak itu.

Terjumpa sebuah blog yang menceritakan perpustakaan yang dibuat di rumah untuk anak-anak mereka. Konsepnya sangat menarik sehingga empunya blog ini boleh membina sebuah rumah kecil seperti peti surat dan diletakkan buku-buku cerita untuk ditukar baca dengan kejiranan yang lain. Wah! Di Barat boleh sampai ke tahap itu.

Ini blognya : http://www.obseussed.com

Contoh-contoh gambar dari laman web ini.




Menarik, bukan? Terutama idea 'Start a Neighbourhood Book Exchange' ini.

Dapat membina sudut bacaan terbuka untuk anak-anak di kampung ini pun jadilah. Saya mahu mereka minat dengan buku sedari usia kecil lagi. Ada tokoh menukilkan membaca di usia kecil ini umpama memahat pada batu bermakna ingatan mereka terlekat kuat dan tersimpan di dalam minda mereka beberapa lama. Wallahualam :)

Tiada ulasan:

Catat Komen