Selasa, 3 Julai 2012

Beruno

Buku kanak-kanak ini adalah terbitan Jemari Seni Sdn Bhd. Hasil belian di PBAKL baru-baru ini. Sebenarnya sudah lama saya tidak membeli buku keluaran JS. Sudah ada untuk kategori kanak-kanak rupanya.

Macam mana saya boleh tergerak untuk membeli buku ini? Sudah pasti kerana terpengaruh dengan ulasan seorang pembaca Beruno di Goodreads :D Kulit hadapan buku juga nampak misteri.

Kisah dimulakan dengan cerita seorang lelaki yang dihantui bebanan hutang dengan Along dan merancang melarikan diri membawa ahli keluarganya ke sebuah tempat yang selamat. Entah bagaimana, dia teringat tempat yang pernah dihuninya suatu ketika dahulu. Sebuah kawasan terpencil terletak di balik hutan tebal. Beruno.

Tanpa mengetahui sebab yang jelas, isteri dan anaknya menurut sahaja si suami berpindah rumah. Hari pertama di Beruno, mereka terus memindahkan dan mengemaskan barang-barang. Anak lelaki mereka yang biasa lasak dan aktif mulai terasa bosan dan mengambil keputusan keluar berjalan-jalan melihat kawasan kampung. Di dalam hatinya berasa pelik dengan keadaan sunyi di kampung itu. Berlawanan dengan apa yang diperkatakan oleh ayahnya. Satu ketika dahulu kampung ini meriah dengan penduduk yang mesra dan kanak-kanak yang riang bermain.

Dia tertarik dengan sebuah rumah tidak jauh dari tempat dia berjalan. Agak menakutkan. Sunyi sahaja. Tetapi ada penghuni! Pasangan dua beradik yang tinggal di situ menjemputnya masuk ke rumah. Namun perkara pelik sekali berlaku. Salah seorang dari tuan rumah itu sentiasa sinis dan menyuruhnya segera keluar dari kampung itu. Jiran yang aneh.

Tanpa mereka sekeluarga sedari. ini adalah satu perangkap yang dibuat oleh ketua kampung itu supaya lelaki itu pulang ke kampung tersebut. Sebenarnya, sejak beberapa tahun kebelakangan, penduduk kampung telah kehabisan sumber makanan di hutan itu. Maka alternatif lain terpaksa mereka ambil. Menjadi kanibal!! Setiap penduduk baru yang datang ke kampung itu akan menikmati kehidupan tidak sampai 24 jam di situ sebelum menjadi hidangan kepada penduduk-penduduk yang lain.

Taktiknya ialah pada malam pertama mereka di kampung itu mereka akan dijemput menghadiri jamuan makan yang diadakan kononnya meraikan kedatangan mereka sebagai orang baru. Walhal kedatangan mereka itu menandakan mereka akan menjadi korban selepas jamuan tersebut. Aduh, kejamnya...

Nak tahu selanjutnya, dapatkan buku ini ya. Lihat sama ada mereka sekeluarga berjaya melarikan diri atau tidak dari kampung itu. Ini kerana laluan keluar masuk kampung telah dikawal rapi oleh orang-orang suruhan ketua kampung.

Allah subhanahu wa taala berfirman di dalam Surah Al-Baqarah ayat 172 dan 173 yang berbunyi :

"Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah dari benda-benda yang baik (yang halal) yang telah Kami berikan kepada kamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu hanya beribadat kepadaNya.

Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, darah, daging babi dan binatang-binatang yang disembelih tidak kerana Allah, maka sesiapa yang terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang dia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu), maka tidaklah dia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."

Dalam cerita ini, keadaan tidaklah darurat seperti yang dimaksudkan di dalam ayat. Terdapat sebatang sungai yang mengairi kampung ini, mereka boleh sahaja dapatkan sumber makanan dari situ. Alasan tidak sedap dan tidak kena selera hanya alasan sahaja.

Janganlah wujud perkampungan sebegini di dunia... :) Tahniah kepada Dihsar Ludba Haqifa kerana berjaya menghasilkan cerita yang lain daripada biasa. Saya "recommend" pada anak-anak didik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan