Ahad, 5 Ogos 2012

Berdua Lebih Baik ~ Rohani Abdul Rahman

Berdua Lebih Baik istimewa pada saya. Kursus Pengkarya Guru 2012 menemukan saya dengan penulisnya. Lebih menarik lagi, saya dan Kak Ani satu kumpulan.

Ramai penulis di kalangan guru yang selama ini tidak saya ketahui. Bagusnya guru-guru ini yang sudah giat aktif berkarya dan menyumbang kepada pembangunan minda masyarakat :)





Buku ini lebih kepada perkongsian pengalaman hidup dan motivasi diri. Bagaimana mencari jodoh yang baik dan terlebih utama bagaimana menanam keyakinan dan prasangka yang baik kepada Allah dalam soal jodoh, menjadikan diri lebih baik dan bersedia mencari dan menerima jodoh yang ditentukan.

Bagi yang belum berkahwin sudah pasti tertanya-tanya dan 'takut' memikirkan siapakah bakal pasangan hidup, adakah kita akan serasi bersama dan 1001 persoalan lagi.

Penulis menekankan nawaitu seseorang dalam usaha mencari jodoh. Tidak lupakan doa, solat dan usaha mencari yang terbaik bermula dengan diri sendiri. Saya tertarik dengan kata-kata Ibnu 'Ataillah yang dipetik oleh penulis. Ibnu 'Ataillah dalam kitab Al-Hikam mengatakan "Apabila Allah melepaskan lidahmu untuk meminta, ketahuilah sesungguhnya Allah hendak memberimu." Subhanallah, Allah sangat suka kita meminta kepada-Nya.

Secara keseluruhannya buku ini baik untuk permulaan bagi sesiapa yang masih mencari pasangan hidup. Saya kira penulis boleh menyertakan doa kepada pengantin di dalam bab 13 di mana beliau menyentuh mengenai perkahwinan. Boleh dikira nilai tambah di dalam buku ini. Wallahualam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan