Ahad, 1 Julai 2012

Hujung minggu

Hari ini bersiap awal membawa empat orang cilik ke Perpustakaan Awam Negeri Melaka. Tujuannya menyiapkan kerja bagi satu pertandingan. Riuh-rendah dengan tiga pasangan adik-beradik dan seorang rakan mereka ini.

Tiba di perpustakaan jam menghampiri 10.30 pagi. Oh, nak simpan beg dalam loker berkunci dan caj komputer riba dikenakan bayaran. RM1 untuk loker berkunci dan RM1 bagi dua jam penggunaan suis.

Perpustakaan kanak-kanak ini memanjang. Di pintu masuk sebelah kanan ada kaunter peminjaman dan pemulangan buku tetapi tadi tiada petugas. Hanya menggunakan kaunter utama di pintu masuk perpustakaan. Tengah-tengah kawasan disambut dengan beberapa kerusi dan kotak buku, kerusi yang berbentuk kereta kartun dan ada kerusi lebar tempat membaca. Buku-buku tersusun pada rak-rak yang terletak di sebelah kanan. Ada banyak rak yang menempatkan kategori umum, koleksi Lincoln, Enid Blyton, Kesenian, Kebudayaan, Kesusasteraan, Jawi dan beberapa kategori lagi.


Keadaan perpustakaan kanak-kanak agak lengang. Seronok mereka memilih bahan-bahan. Hanya pada waktu tengahari sahaja perpustakaan mulai penuh dengan kanak-kanak dan ibu bapa masing-masing. Diam-diam saya memerhatikan, ramai ibu bapa Melayu, Cina dan India membawa anak berkunjung ke sini dan meminjam buku. Ramai juga membawa bayi dan anak kecil.

Malangnya adik-adik yang saya bawa ini tidak membawa kad pengenalan atau surat beranak. Saya pun terlupa mengingatkan.. Bagi menjadi ahli PERPUSTAM, kanak-kanak di bawah 12 tahun diminta memberikan 1 salinan kad pengenalan atau surat beranak. Oleh itu, terpaksalah mereka menaip bahan-bahan ke dalam komputer riba yang saya bawa.


Hampir 1 tengahari baru kami pulang. Semoga lawatan ke sini memberi manfaat yang tidak sedikit buat mereka dan saya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan