Rabu, 11 Julai 2012

Oren! Warna hidupku..

Buku terbitan PTS One ini adalah hasil karya Noor Halilah Mohd Halim. Cerita ini mengenai kisah kehidupan Adilah sejak kecil sehingga menginjak ke sekolah menengah. Saya bayangkan cerita ini seperti novel Seungu Lavender. Saya tidak ingat istilah tetapi seolah-olah menceritakan kisah kehidupan sebenar seseorang. Mungkin juga cerita mengenai penulis sendiri. Saya agak sahaja :)

Adilah dilahirkan sebagai anak, cucu dan cicit sulung. Kelahirannya dinanti. Namun demam panas yang dihidapinya ketika bayi menyebabkan kecacatan kekal kepadanya. Sebelah matanya mengalami 'lazy eye'. Disebabkan moyangnya melarang melakukan pembedahan lagi, terpaksalah ibu dan bapa Adilah membiarkan keadaanya begitu. Aduh, sayangnya...

Ada juga diceritakan pengalamannya mengaji al-Quran dengan moyang saudara bersama adik dan rakan-rakan. Selalu sahaja disebat jika tidak lancar bacaan mahupun tajwid. Erk..teringat pula ketika kecil-kecil dahulu. Saya jarang kena rotan dengan guru mengaji tapi sangat sensitif. Orang lain yang dimarahi saya yang menangis. Entah apa sindrom yang melanda saya waktu itu :'(

Tiada ulasan:

Catat Ulasan