Sabtu, 8 Februari 2014

Buku 5 : Senyumlah 2 oleh Tuan Ibrahim Tuan Man

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum warahmatullah.

Cetusan tazkirah dan motivasi dari yang berbahagia penulis sangat menyegarkan. Benarlah kata-kata dalam bab pendahuluan mengatakan tulisan-tulisan ini menonjolkan ketinggian ilmu mantik beliau. Subhanallah.

Senyumlah 2 (Wahai Anakku Hadiah daripada ayah dan bonda) terdiri daripada 3 bahagian dengan 70 buah cerita.

Kata-katanya terus ke hati :) Analogi yang digunakan mudah tetapi dekat dengan kehidupan kita.

Banyak kata-kata menarik untuk ingatan bersama. Antara yang disukai ialah :

Wahai anakku, setiap  manusia membawa amalannya di hadapan Allah. Para syuhada' akan gembira dengan darah syuhada' mereka. Para dermawan akan gembira dengan dermanya, para pejuang akan gembira dengan perjuangannya, para abid akan turut gembira dengan amalan ibadahnya. Wahai anakku, apakah yang akan menggembirakan kamu di hadapan Tuhanmu?

Bersahabatlah dengan orang miskin, engkau akan bersyukur. Bersamalah dalam majlis ilmu, engkau akan mendapat suluhan cahaya petunjuk, bergaullah dengan para abid, engkau akan terpelihara amalanmu, berkawanlah dengan orang yang soleh, kamu akan terkena kebaikannya. Doalah kebaikan seseorang yang membencimu, nescaya kamu mengecewakan syaitan yang ingin merosakkan pergaulanmu.

Banyak manfaat yang diperolehi dari buku ini. Insya Allah.

2 ulasan:

  1. Salam perkenalan Aina,
    Tahniah.. Seronoknya tengok list buku Aina... Rajinnya menulis review buku, kagum saya... Terusla menulis review2 buku ini...

    Buku ni macam best jer.. Nak carik la lepas nie.... (From goodreads with love)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam perkenalan Pn Diyana :) Saya beli dari Vi Venture (link : http://viventure2012.blogspot.com/2013/08/promosi-meraikan-kejayaan-buku-senyumlah.html?m=1). Sudah beberapa kali beli dengan mereka :)

      Terima kasih singgah ke sini :)

      Padam