Rabu, 12 Februari 2014

Buku 8 : Not A Box

Bismillah walhamdulillah.

Hari ini membawa anak-anak didik ke Perpustam (Perpustakaan Awam Negeri Melaka) di Bukit Baru, Melaka. Satu lawatan sambil belajar yang seronok dan bermanfaat insya Allah.

Kami disambut oleh pegawai berkenaan, taklimat dan pengenalan Perpustam, dibawa melawat hampir kesemua bahagian Perpustam (ada 3 tingkat) termasuk melawat bahagian pinjaman dewasa, melihat koleksi Melaka Warisan Dunia, bilim suntingan media, bilik ICT, gimnasium mini dan berakhir dengan aktiviti di perpustakaan kanak-kanak dan ruang santai (kanak-kanak). Ada teater 3D! Itu cukup mengujakan anak-anak ini :)

Oh ok. Itu secara ringkasnya.

Saya nak bercerita buku yang dipinjam dari perpustakaan kanak-kanak. Buku yang sangat menarik konsepnya.

Not A Box mengisahkan seekor arnab yang bermain atau berimaginasi dengan sebuah kotak! Lihat gambar-gambar di bawah dan anda akan fahami konsep buku ini :)







Menarik, bukan?

Agaknya beginilah anak-anak kecil kita berimaginasi. Oleh itu, jangan sesekali memarahi mereka sebaliknya give them support! :)

(Saya fikir) boleh gunakan cerita ini semasa bercerita dengan anak menggunakan teknik tampalan (ilmu baru yang diperolehi daripada buku Mama, Ceritalah... tapi bukunya belum habis dibaca. Hee...)

Itu sahaja, jumpa lagi. Wassalam :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan