Ahad, 9 Februari 2014

Buku 7 : Senipis Qithmir Kurma


Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah. Gembira sekali menatap buku ini. Meskipun saya bukan penulis tetapi melihat proses pembikinannya di balik tabir agak mengujakan. Agaknya jika saya diberi peluang menulis lebih lagi perasaannya. Hihi..

Sebuah travelog dakwah yang menghimpunkan kisah-kisah suka duka dan pengalaman mengajar para asatizah sangat mencuit jiwa dan rasa saya sebagai seorang guru lebih-lebih lagi apabila tersedar tanggungjawab dakwah itu bukan hanya terletak kepada ustaz ustazah semata tetapi kepada semua guru. Subhanallah.

Guru berperanan memanusiakan manusia. Ia satu tugas berat.

Apa yang saya dapati guru-guru ini memang memiliki semangat mendidik anak-anak akan hidup beragama dengan betul malah kebergantungan dengan Allah sangat kuat sehingga Allah memudahkan urusan kebanyakan mereka.

Semoga usaha mereka mendapat ganjaran di sisi-Nya. Tidak keterlaluan saya katakan elok sekiranya buku ini dijadikan panduan dan iktibar daripada pengalaman yang ditulis buat tatapan guru muda atau yang baru menjejakkan kaki ke dalam dunia perguruan.

Selamat mendidik dan berdakwah! Barakallahufikum :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan