Isnin, 13 Ogos 2012

Alahai Pengantin Baru...

Sumber gambar : di sini


Buku comel ini hasil tulisan Pn Jalilah Abdullah, bekas editor Majalah Anis keluaran Galeri Ilmu. Sungguhpun sudah diterbitkan sejak 2008, baru kini saya berkesempatan membaca dan memiliki buku ini.

Terbahagi kepada tujuh bahagian ; 1) Tentang Kasih Sayang 2) Tentang keibubapaan 3) Alam rumahtangga 4) Tentang kefahaman agama 5) Universiti kehidupan 6) Siraman rohani 7) Corat-coret selebriti.

Setiap satu cerita mencuit hati dan rasa. Mengajak para pembaca berfikir di sebalik mesej yang ingin disampaikan. Benar kata sesetengah orang, kehidupan juga adalah guru kepada kita.

Saya terkesan dengan salah satu cerita iaitu mengenai "Terima Kasih Cikgu". Dato' Dr Fadzilah Kamsah menurunkan satu petua bagi menambah keberkatan ilmu pada anak-anak kita. Sebelum guru keluar dari kelas, suruh anak-anak ucapkan "Terima kasih cikgu, minta halal segala ilmu yang telah cikgu berikan. Ampunkan kami cikgu, doakan kami, cikgu.". Masya Allah, ada seorang ibu ini menceritakan kepada anak-anaknya dan keesokan harinya setelah semua rakan selesai mengucapkan terima kasih, anak ini menyambung dengan kalimat yang disyorkan oleh Dato'. Terlopong cikgu itu ;) Alhamdulillah hubungan antara anak itu dengan guru juga bertambah erat.

Subhanallah, saya tidak terfikir untuk membuat seperti itu. Teringat peristiwa di sekolah baru-baru ini. Sekolah saya memohon untuk membuka kelas istimewa atau kami panggil kelas MD (Multiple Disabilities) memandangkan beberapa SKPK (sekolah kebangsaan pendidikan khas bermasalah pendengaran) yang lain telah berjaya membukanya di sekolah masing-masing.

Kami para guru mula mencadangkan beberapa nama yang dianggap layak memasuki kelas MD.. dan saya terkesan dengan kata-kata akhir oleh GPK 1 selepas menerima nama-nama tersebut. "Kadang-kadang kita tak guna satu lagi kuasa kita iaitu kuasa doa. Adakah kita para guru mendoakan anak murid kita? Kita mesti doakan anak-anak murid kita sebagaimana kita tak lupa mendoakan anak-anak kita. Insya Allah moga anak-anak ini terserlah juga potensinya."

Tiada ulasan:

Catat Komen