Rabu, 22 Ogos 2012

Abang, Adik dan Kasut ~ Ezee Rahmani

Lihat kepada tajuk sahaja saya sudah terbayangkan cerita Iran mengenai dua beradik yang berkongsi kasut untuk ke sekolah. Dan memang tepat juga sangkaan saya itu. Cuma latar ceritanya diubahsuai mengikut situasi tempatan :)

Buku ini dibaca di tengah-tengah kemeriahan sambutan hari raya. Elok juga. Sedikit sebanyak memberi sedikit keinsafan dan suntikan semangat untuk berusaha bersungguh-sungguh demi mencapai kejayaan. Lihat sahaja Nik Nur Madihah, kemiskinan keluarga bukan penghalang kejayaan. Satu yang dapat dipelajari ialah iltizam yang kuat demi keluarga, agama dan bangsa.

Amir dan Wanie tidak pernah mengeluh walaupun terpaksa berkongsi kasut. Mujur si abang bersekolah sesi petang dan adik bersekolah sesi pagi. Kasut yang dikongsi adakala terpaksa dijahit beberapa kali. Berkat sabar, akhirnya mereka berdua berjaya mendapat kasut sekolah yang diidam-idamkan.

Berapa ramai daripada kita yang sanggup memakai kasut koyak ke sekolah? Apatah lagi banyak kesan tampalan dan jahitan di sana-sini? Lagi pula tidak berjenama? Astaghfirullahalazhim.. banyak nikmat yang Allah kurniakan tidak kita hargai.

Saya juga melihat dari konteks guru, adakah selama ini saya sudah cukup mengambil berat hal ehwal kebajikan murid? Sudahkah murid saya bersarapan sebelum ke sekolah? Mengapa dia selalu tidak menyiapkan kerja rumah yang diberi? Adakah kerana malas atau tidak memahami apa yang saya ajar? Allahuakbar, setiap sesuatu pasti ada sebab berlakunya. Kita perlu menyelidik terlebih dahulu sebelum menjatuhkan sesuatu hukuman atau tanggapan.. Wallahualam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan