Khamis, 30 Ogos 2012

Nota Cinta untuk Cikgu ~ Fatimah Bunyamin

Buku ini merupakan himpunan koleksi kisah-kisah yang dialami oleh seorang guru di sekolah. Semuanya berkisar mengenai dunia guru, anak-anak didik dan pendekatan yang digunakan oleh beliau dalam menangani masalah murid sehari-hari.

Ditulis dalam bentuk catatan. Bahasanya juga mudah dan senang mengikutinya sehingga akhir kisah.

Walaupun penulis baru empat tahun mengajar (kalau saya tidak silap ada disebut di dalam buku ini) tetapi saya bangga masih ada lagi guru sepertinya yang begitu mengambil berat akan kebajikan murid-murid. Meskipun ada juga sekali-sekala datang perasaan marah terhadap kelakuan anak murid namun diatasinya dengan kaedah yang kreatif.

Saya suka sekali melihat cara penulis menggunakan pelbagai kaedah dalam menyampai P&P. Membantu murid yang lambat mengaji Iqra', menerima aduan murid dan menyiasat dengan adil serta menanamkan sifat tauhid dalam diri mereka.

Semoga guru-guru seperti ini diberkati Allah. Amin :)


2 ulasan:

  1. saya pasti memilikinya...syabas penulis...

    BalasPadam
  2. saya tela memilikinya.... menarik... :)

    BalasPadam