Isnin, 30 Ogos 2010

Syahadah Gadis Ateis


Judul buku : Syahadah Gadis Ateis

Penulis : Imran Haaz

Penerbit : PTS Islamika (2010)

Harga : RM16.00 / RM19.00

Bilangan muka surat : 377

Sumber : MPH Alamanda

Tarikh baca : Tamat pada 21 Ogos 2010


Buku ini membuatkan anda tidak berhenti berfikir. Lontaran soalan Rini yang kritis disambut dengan jawapan yang padat tetapi mantap daripada Nizam. Sungguhpun persoalan di dalam novel ini berkisar mengenai ketuhanan tetapi penulis bijak menggarap cerita sehingga tidak kelihatan seperti ceramah agama yang membosankan.


Setiap jawapan disertai dengan hujah yang mantap dari ayat Quran dan hadis. Nizam juga menggunakan kitab Bible dan bahan dari kitab agama lain sebagai tujuan perbandingan dan memahamkan Rini. Malah, analogi yang diberikan amat mudah difahami dan saya juga tidak pernah terfikir akan analogi-analogi yang digunakan itu. Semuanya disampaikan secara santai namun mesej yang ingin disampaikan sampai ke matlamatnya.


Rini dan Nizam sama-sama dalam perjalanan menuju ke utara. Mereka bertemu di dalam keretapi. Nizam yang berselipar buruk akibat kasutnya dikebas sewaktu solat di stesen keretapi sebelumnya diketawakan oleh Rini. "Itulah, siapa suruh sembahyang, kan dah hilang kasut...." Wah, terperanjat Nizam mendengarnya! Sudah tentu kita juga akan berasa 'semacam' sahaja dengan ayat tersebut.


Bermulalah sesi dialog antara Rini dan Nizam. Rini yang agak emosi dan selalu naik angin pada awalnya bertukar kepada seorang yang lebih rasional lama-kelamaannya. Banyak persoalan timbul dalam dirinya dan Nizam sedaya upaya berusaha memberi jawapan terbaik. Baginya akidah Rini masih lagi boleh diselamatkan walaupun kadang-kala teruji juga kesabarannya dengan soalan-soalan Rini.


Pada setiap bab ada sahaja isu yang ditimbulkan oleh Rini dan ditaip italic pada setiap permulaan bab. Ini yang membuatkan saya teruja apabila membacanya kerana ingin tahu apakah jawapan yang diberikan oleh Nizam. Sambil membaca, saya mencatat. Sebab inilah saya mengambil masa yang sangat lama untuk menghabiskan bacaan.


Persoalan-persoalan yang ditimbulkan oleh Rini sebenarnya adalah soalan yang biasa kita dengar dari pihak yang memusuhi Islam. Antaranya ialah mengenai diskriminasi wanita, ketidakadilan pembahagian harta pusaka antara lelaki dan perempuan dan hukum hudud yang dikatakan zalim. Rini juga mahu dibuktikan kewujudan Tuhan kerana dia tidak mahu menyembah Tuhan yang dia tidak nampak.


Di sinilah kebijaksanaan dalam menjawab soalan-soalan sebegini diperlukan. Silap jawab akan memburukkan lagi keadaan. Saya terkesan dengan jawapan Nizam yang mengatakan bahawa sekarang ini kita sedang bergerak dengan kelajuan 300 km dalam masa 10 saat. Bumi bergerak dengan kelajuan 30 km sesaat.


Dengan mata kasar pastilah kita tidak bergerak seinci pun. Tetapi dengan 'iman' terhadap ilmu sains, kita akan mengaku kebenaran yang dinyatakan tadi.


1 ulasan:

  1. buku yg telah direkemen oleh kakak. tp teringat nak exam, tambah2 org spt sy yg xbrp mahir uruskan masa, xjd nak beli. he

    BalasPadam