Ahad, 1 Ogos 2010

Diari Sufi

Judul buku : Diari Sufi
Penulis : Siti Munazakiah
Penerbit : Must Read Sdn Bhd (November 2009)
Harga : RM 15.90
Tarikh baca : 27 Julai 2010
Sumber : Pinjam dari Khairun


Setiap hari Allah mentakdirkan sesuatu yang lain buat kita. Andai dibuat catatan tidak akan mampu untuk kita rakamkan semua perkara yang terjadi. Setiap yang berlaku ke atas kita sama ada sedih, gembira, terkejut, mahu pun kecewa pasti akan dirasai. Maka doalah yang menjadi senjata kekuatan kita dalam meniti dugaan yang Allah berikan. Namun, doa seringkali juga dipandang remeh.

Buku ini berbentuk diari yang dinamakan Sufi. Namun, saya menghadapi masalah ketika membaca buku ini. Meskipun saya membaca terus-menerus sehingga beberapa jam (berhenti rehat untuk mengajar 2 kelas dan berhenti makan waktu rehat) saya masih tidak mendapat klu apa yang menarik. Maaf saya katakan bahasanya terlalu berbunga-bunga dan agak meleret di beberapa bahagian.

Tetapi saya cuba memahami bahawa buku ini berkisahkan penulis yang meluahkan perasaannya di dalam diari. Jadi sudah pastilah bahasanya sebegini. Namun ianya sesuatu yang baik apabila penulis memasukkan doa-doa yang berkaitan dengan peristiwa yang berlaku kepadanya sehari-hari. Contohnya doa memudahkan urusan tatkala dirinya dihimpit kekangan waktu, doa apabila ditimpa musibah apabila berlaku kecurian barang di pejabatnya dan doa apabila kesedihan.

2 ulasan:

  1. buku ni pernah keluar kopi o teh tarik tv 9... speacial sbb ada doa2 amalan...=p

    BalasPadam
  2. Oh ye ke Am, tak tahu pula akak :) Am dah baca ke? Apa komen? :)

    BalasPadam