Khamis, 26 Ogos 2010

Versus


Judul buku : Versus

Penulis : Hlovate

Penerbit : Jemari Seni Publishing

Harga : RM19.00

Bilangan muka surat : 432

Sumber : Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2010

Tarikh baca : 20 Ogos 2010


Sekali lagi dengan gaya tersendiri Hlovate menyampaikan mesej dakwahnya secara langsung dan tidak langsung. Masih lagi berkisarkan remaja yang energetic dan aktif. Kali ini remaja yang minat pada sukan skate. Mesej utama ialah PERUBAHAN DIRI.


Bukan 'zaman' saya lagi untuk membaca dengan gaya bahasa Hlovate
:) Bahasanya sama seperti buku-buku beliau terdahulu. Santai. Mungkin ada yang tidak suka apabila penulis mencampuradukkan bahasa inggeris dan bahasa melayu tetapi ya, Hlovate mempunyai peminat yang ramai!


Ceritanya berkisar mengenai Minn Edina yang terpaksa menjadi mentor kepada Ashraff Omar atau lebih selesa dipanggil AO. Minn digambarkan sebagai orang yang kurang berperasaan (no heart feeling) tetapi sangat cemerlang dalam akademik dan kepimpinan. Atas permintaan pensyarahnya Minn terpaksa membantu AO menyiapkan satu kertas kerja.


AO seorang remaja yang begitu meminati sukan skate dan bukanlah seorang yang begitu islamik. Malah dia merasakan bagai dihempap bebanan apabila digandingkan dengan Minn. Tanpa diketahuinya, mentornya itulah yang selama ini diminati dari jauh. Minn dahulunya juga pemain skate dan cukup terkenal dengan nama Ed'sassin.


Namun, masa boleh mengubah seseorang. Keadaan juga membuatkan Minn berubah meninggalkan semua itu. Dia berusaha menjadi seorang yang lebih baik.


Apa yang berlaku seterusnya? Saya serahkan kepada anda untuk membacanya sendiri ;) Lihat bagaimana pengaruh Minn dapat mengubah AO yang akhirnya menjumpai identiti diri yang baru dan lebih segar. Lebih daripada itu AO menjadi muslim dalam erti kata sebenar.


Sungguhpun ada elemen cinta di dalamnya, penulis berusaha menjadikan ianya menjurus ke arah cara Islam. Sudah pasti berakhir dengan perkahwinan. Oh, perkahwinan bukan satu pengakhiran tetapi permulaan kehidupan yang baru
:)


Sesuai untuk remaja yang tidak suka keadaan yang 'skema', ingin berubah menjadi lebih baik, tidak mahu mendengar ceramah (agama) yang dirasakan menjemukan, dan berasa tidak dikongkong.

Tiada ulasan:

Catat Komen