Sabtu, 7 Ogos 2010

Apabila Haiwan Menjadi Guru


Judul buku : Apabila Haiwan Menjadi Guru
Penulis : Sahrulazmi Sidek
Penerbit : KarnaDya (2009)
Bilangan muka surat : 279
Harga : RM 16.00 (Semenanjung) / RM 19.00 (Sabah Sarawak)
Sumber : Popular Jaya Jusco Bandaraya Melaka
Tarikh baca : 30 Julai - 6 Ogos 2010

Buku ini saya beli kerana tertarik dengan kulit depannya. Ada seekor gajah memakai tali leher dan memegang rotan dilatari papan hijau. Lalu saya ambil dari rak buku di Popular dan tidak teragak-agak membelinya. Sangkaan awal saya buku ini pasti cerita kanak-kanak. Rupa-rupanya ia sesuai untuk semua golongan.


Saya tidak mengenali penulis tetapi mungkin pernah melihat buku-bukunya yang lain sebelum ini. Seingat saya kalau tidak silap, tajuknya Yang Pelik Lagi Hairan. Dalam perjalanan pulang ke rumah, saya selak helaian-helaian awal, hmm..nampak menarik. Penulis tidak menggunakan ayat yang skema tetapi penceritaannya seolah-olah kita mendengar dan melihatnya secara langsung kerana bahasa yang digunakan seperti bahasa percakapan seharian.


Buku ini berbentuk motivasi dan penceritaannya disulami dengan ayat al-quran, fakta sains, peribahasa Melayu serta pengajaran yang dapat diambil daripada haiwan-haiwan yang disebut oleh Allah di dalam al-quran.


Saya sangat sukakan buku ini. Mengapa? Kerana saya tidak terfikir banyaknya haiwan yang Allah sebut di dalam al-quran dan pastinya setiap satu dapat diambil pengajaran oleh kita. Sebelum saya membaca buku ini lebih lanjut sempat lagi saya berfikir-fikir nama haiwan yang ada di dalam al-Quran. Bagaimana dengan anda? Dapatkah anda senaraikan nama-nama haiwan tersebut?


*

*

*

*

*


Baiklah, antara haiwan yang dikupas oleh penulis ialah al-baqarah (lembu), al-kalbu (anjing), al-ankabut (labah-labah), al-farasy (rama-rama), an-naml (semut), an-nahl (lebah), al-hud-hud (burung belatuk), al-fil (gajah), az-zi'bu (serigala), kambing, al-ghurab (gagak), kuda, al-himar (keldai), as-thu'ban (ular), kutu, unta, ad-dhifda'u (katak), al-jaraadu (belalang), nyamuk, al-khinzir (babi), ikan Nun (ikan) dan monyet.


Subhanallah, banyak rupanya haiwan yang disebut oleh Allah di dalam al-quran. Banyak juga pengajaran yang dapat saya ambil dari analogi penulis. Misalnya rama-rama. Sebelum rama-rama menjadi cantik seperti yang kita lihat ia mestilah melalui kepompong terlebih dahulu. Kepompong rama-rama adalah dunia gelap bagi membolehkan proses menjadi rama-rama terjadi.


Janganlah pula kita memandai-mandai membuat lubang pada kepompong tersebut bagi membolehkan lebih cahaya masuk ke dalamnya. Nanti rama-rama yang terhasil adalah cacat. Begitu juga dengan orang Islam. "Kepompong" kita adalah perintah dan larangan Allah yang seharusnya kita taati. Misalnya kewajipan menunaikan solat, puasa, menutup aurat, tidak terlibat dengan rasuah dan sebagainya. Jika kepompong kita ini bocor maka terjadilah pelbagai masalah dan kita mendapat dosa akibat melanggar suruhan Allah. Setiap satu yang Allah jadikan pasti ada hikmahnya.


Saya syorkan buku ini kepada anda. Bacalah. Insya Allah anda akan mendapat manfaat yang tidak sedikit daripada ceritanya. Buku ini juga sesuai untuk dijadikan cerita kepada anak-anak.


* Namun begitu ada beberapa perkataan yang salah dikesani. Antaranya ialah perkataan merbahaya (sepatutnya berbahaya) dan perkataan pula ditulis sebagai pulak. Diharap pihak editor dapat memperbaiki kesalahan ini.


2 ulasan:

  1. mana awak beli buku nih..macam menarik je..

    BalasPadam
  2. Anonymous,

    Saya beli di Kedai Buku Popular di Jaya Jusco Bandaraya Melaka. Mungkin ada juga di kedai-kedai lain. Kalau tak pasti, tanya terus di kaunter :)

    BalasPadam