Ahad, 1 September 2013

Give Me A Hug ~ Nick Vujicic


Allahu akbar.

Sehari sebelum membaca buku ini saya menerima khabar yang istimewa.

Semalam, hari Rabu sekolah saya didatangi seorang perempuan yang lengkap menutup aurat  dan berniqab. Saya sangkakan salah seorang ibu atau penjaga murid. Ternyata sangkaan saya meleset apabila melihat dia berbahasa isyarat dengan rakan-rakan guru.

Subhanallah, bekas murid di sini rupanya.

Tambah mengagumkan dia sebenarnya seorang Cina dan memeluk Islam. Subhanallah! Bagaimana seorang yang bermasalah pendengaran boleh kembali kepada fitrah?

"Dari hati," katanya. Subhanallah. Allahuakbar. Dua perkataan ini memang tidak putus diucapkan oleh saya saat mendengar ceritanya. Dia tertarik dengan Islam ketika di bangku sekolah lagi apabila melihat rakan-rakan beragama Islam. "Saya rasa sangat tenang apabila solat." Masya Allah.

Hari ini, saya membaca kisah seorang lagi insan istimewa. Nick Vujicic. Seorang yang lahir tanpa tangan dan kaki. Tetapi dia boleh menjadi insan yang berjaya dan terkehadapan dari kebanyakan kita.



Bagaimana boleh jadi begitu?

I choose to be happy. I am happy because I am always thankful. 

Subhanallah. Ya. Bersyukur dengan caranya. Kita juga diajar untuk bersyukur dan merasa cukup dengan apa yang ada.  Tetapi sejauh mana kita memegang konsep itu? Tepuk dada, tanya selera ^^

Saya pasti Nick menghadapi kesukaran mengatasi masalah fizikalnya namun saya tidak begitu nampak kesusahannya kerana buku ini sangat positif! Setiap kesukaran yang dialaminya pasti diikuti dengan jalan penyelesaian yang mengagumkan.

Mungkin, ketika berasa putus asa ambil kembali buku ini dan baca. Memberi inspirasi, memberi motivasi. Namun, nyata sekali saya terasa kerdilnya sebagai hamba Allah. .. insan tiada kaki dan tangan pun dapat hidup dengan sihat dan baik maka saya sebagai umat Islam mahu mempersia-siakan nikmat yang Allah beri ini? Beliau pergi ke seluruh pelusuk dunia dan berkongsi kisah hidupnya namun saya .. apa sumbangan yang telah saya berikan kepada ummah? Allahuakbar. Saya memohon keampunan Allah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan