Ahad, 29 September 2013

Apabila Mama Pakai Abaya ~ Mama Bella

Sumber gambar : PTS


Puan Zetty merupakan seorang ahli perniagaan wanita yang sangat berjaya. Menjual produk jamu dan kebaya ciptaan sendiri. Mempunyai pelanggan yang ramai. Anak-anaknya juga berjaya di dalam pelajaran. Suaminya pula bertugas sebagai chef di kapal mewah.

Satu sahaja yang menyedihkan hati. Puan Zetty tidak menutup aurat. Masih berfesyen mengikut "trend" masa kini, menayangkan rambut, memakai baju ketat dan suka orang memuji dirinya yang tidak menutup aurat itu. Oh, hati anak-anaknya sangat sedih dan mereka berusaha memujuk ibu mereka memakai pakaian menutup aurat.

Pelbagai cara dibuat. Namun satu pun tidak berhasil.

Sehinggalah perniagaan ibu mereka jatuh kerana disabotaj oleh rakan baik Puan Zetty sendiri. Saat itulah anak-anak  mengharapkan ibu mereka berubah.  Namun, malang sekali perubahan itu hanya sekejap sahaja.

Ada satu perkara yang pada mulanya agak tidak logik bagi saya. Ada seorang perempuan yang datang ke butik Puan Zetty dengan membawa biskut dan abaya. Puan Zetty bersetuju menjadi rakan niaga dan mempelawa Ibu Qaseh itu tinggal di rumahnya. Hmm.. ada ya orang yang mudah percaya kepada orang yang baru dikenali sehingga sanggup mempelawa tinggal di rumah? Berani sungguh Puan Zetty. Satu kelebihan Ibu Qaseh ialah firasatnya yang tinggi dan sangat pandai memasak. Mengalahkan bibik Puan Zetty yang selalu kalut itu.

Bagaimana anak-anak dan suami Puan Zetty berjaya mengembalikannya kepada fitrah seorang muslimah agak menarik. Namun adakalanya saya seperti melihat sinetron. Aduh, lambatnya di sesetengah plot ;) Walaupun masih hairan dengan sikap mudah percaya Puan Zetty namun saya mahu bersikap adil kepada pembaca yang lain kerana ini buku pertama Mama Bella yang saya baca.

Saya suka usaha anak-anaknya yang mahukan ibu menutup aurat. Selain belajar dalam bidang fesyen dan tekstil (anak kedua) serta mereka pakaian muslimah untuk ibu mereka, anak-anak ini juga menggunakan doa sebagai senjata, bangun tahajud mendoakan ibu mereka dan berusaha menasihati dari masa ke semasa.

* Semasa membaca buku ini barulah saya membuat carian mengenai abaya. Huhu.. Sengaja ingin menambah lagi ilmu tentang pakaian ini. Terima kasih Mama Bella.

Tiada ulasan:

Catat Komen