Selasa, 10 September 2013

Kuasa Iqra' : Menguasai Dunia Menikmati Akhirat ~ Dr Zulkifli al-Bakri

Dua kali saya membaca buku ini. Sebuah buku nipis tetapi padat dengan ilmu. Di bahagian mukaddimah penulis menyatakan bahawa tulisan ini sebenarnya tercetus daripada ucapannya sempena sebuah majlis di USIM lalu dibukukan apabila mengambil kira ianya bermanfaat untuk dikongsikan.

Sesiapa yang ketika membeli buku, tidak berasa lebih nikmat daripada saat membelanjakan hartanya bagi membeli benda lain, atau tidak melebihi cita-cita para hartawan dalam membina bangunan, sesungguhnya dia belum mencinta ilmu. Perbelanjaannya tidak akan bermanfaat, sehingga dia lebih mengutamakan membeli buku.Sepertimana seorang Arab Badwi yang lebih mengutamakan susu untuk kudanya berbanding keluarganya. Hingga ia berharap memperoleh ilmu seperti halnya orang Arab tadi mengharapkan kudanya." (Al-Jahiz, ulama dan pakar ilmu zoologi pertama dalam Islam) 

 Disebabkan ada masalah pada telefon saya ini, saya terpaksa paparkan "screen shot" yang diambil sahaja..huhu..




Oh, sila abaikan kesalahan ejaan atau cara penulisan. Nama pun catatan.. ^^

Saya tertarik dengan senarai buku yang dicadangkan oleh penulis jika kita ingin mempelajari sesuatu bidang. Dimulai dengan bacaan mudah yang dicadangkan seterusnya nama-nama kitab yang berkaitan.

Perihal mengenai perpustakaan Islam dan pwrpustakaan moden juga mengujakan. Sekiranya disertakan gambar akan lebih menarik saya kira :) Sangat kagum dengan pemimpin-pemimpin dahulu yang berlumba-lumba membina perpustakaan sendiri dan mengeluarkan dana yang besar bagi menambah perbendaharaan ilmu di khutubkhanah masing-masing. Ada diberitakan mempunyai sehingga 1 000 000 naskah buku. Masya Allah. Saya cuba membayangkan besar bangunan perpustakaannya. Nama-nama perpustakaan juga sangat menarik dan memberi makna.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan