Khamis, 17 Januari 2013

Mama, saya lapar ~ Wardina Safiyyah

Pertama, ilustrasi buku ini cantik dan menarik. Hihi...ini antara alasan mengapa saya baca buku ini. Bersaiz lebar sedikit dari kertas A4. Saya meminjam buku ini dari rakan saya, Khairun. Sebenarnya telah pinjam sejak tahun lepas, kemudian saya bersalin awal dari tarikh jangkaan bulan Oktober, sehingga kini belum pulangkan. Opss.. err...minggu depan saya mula bekerja insya ALLAH saya pulangkan.

Mengandungi 14 bab. Antaranya ialah :

Bab 1 : Nak Makan, Tak Nak Makan dan Lapar.

~ Kepentingan pemakanan seimbang penting untuk tumbesaran anak. Waktu 1 hingga 6 tahun merupakan peringkat tumbesaran yang sangat kritikal dan penting (Wardina Safiyyah, 2011). Wardina berkongsi pengalaman bagaimana menangani kerenah anak dalam pemilihan makanan, menjelaskan peranan kita sebagai ibu bapa dalam pemberian makanan anak dan diselitkan sebuah cerita seorang ibu beranak enam yang menangani tingkah laku anak yang meragam ketika makan. Hmm.. mungkin boleh aplikasikan teknik ibu ini bagi ibu bapa yang mempunyai masalah yang sama. Ibu ini akan memasukkan anak yang meragam ke dalam bilik dan tiada makanan untuk anak yang merengek. Bila tiba waktu makan, semuanya akan makan tanpa cerewet! ;)

Bab 2 : Makanan Ringan @ Junk Food

~ Tidak memperkenalkan makanan ringan kepada anak-anak! Itu cara terbaik. Makanan ringan mengandungi MSG dan  mempunyai kesan sampingan seperti menggemukkan. Oleh itu ibu bapa perlu bijak dengan memberikan alternatif lain seperti kismis, biskut, oat dan wafer. Perjelaskan juga mengapa makanan ini tidak boleh dimakan dan mengapa makanan ini boleh dimakan. Tapi, trend sekarang di taska, sekolah atau tiusyen, sekiranya ada sambutan hari jadi atau majlis untuk kanak-kanak pasti bungkusan jajan diberikan kepada anak-anak. Saya juga terfikir bagaimana menangani masalah ini ya? Kena ajar anak dari kecillah untuk jauhi jajan ini kan.

Bab 3 : Sayur oh Sayur!

~ Ramai anak yang tidak sukakan sayur kerana ibu tidak menghidangkan sayur dalam hidangan makanan mereka. Erk.. begitu ya? Terangkan kepentingan sayur dan hidangkan dalam bentuk yang kreatif dan menarik. Wardina menyenaraikan pilihan sayur mengikut warna yang boleh dijadikan contoh ibu-ibu sewaktu memilih menu sayur untuk si kecil. Boleh susun mengikut warna pelangi - ada warna hijau (brokoli, bayam, sawi, kacang panjang..sekadar menyebut beberapa jenis), merah (tomato, cili), kuning (kentang, ubi keledek, nanas), oren (lobak merah, labu), putih (lobak putih, kubis bunga, tauge) dan ungu (terung, kubis ungu)

Bab 4 : Buah-buahan

~ Terdapat panduan penyediaan hidangan buah-buahan. Antara tip bagaimana memastikan anak kita mendapat 3 hingga 5 hidangan sayur atau buah sehari yang dikongsikan pada muka surat 37 :

+ Segelas jus buah-buahan untuk sarapan.
+ Setengah cawan buah-buahan untuk snek sebelum makan tengah hari.
+ Sayuran untuk makan tengah hari dan sepotong buah.
+ Jus buah sebelum makanmalam dan sewaktu minum petang.
+ Setengah cawan sayur campur untuk makan malam.
+ Jus atau buah sebagai pencuci mulut.

Bab 5 : Sarapan Pagi

~ Kajian pihak UKM mendapati kanak-kanak Melayu paling ramai tidak mengambil saran pagi (88%), manakala kanak-kanak India mencatatkan peratusan tertinggi mengambil sarapan iaitu sebanyak 82 % diikuti kanak-kanak Cina sebanyak 78.5%. Dapatan kajian ini telah dijalankan oleh UKM dan Nestle Malaysia terhadap 12 000 pelajar sekolah rendah di Semenanjung Malaysia.

Antara saranan Wardina, terangkan kepentingan sarapan dan membawa anak ke kedai dan memeberi pilihan untuk mereka memilih sendiri jem kegemaran seperti sekaya, strawberi dan lan-lain.

Saya suka sekali apabila Wardina menyertakan contoh makanan yang baik untuk sarapan (muka surat 45) :

+ Bijirin sarapan dengan susu atau bubur oat dengan roti bakar.
+ Roti, biskut tawar dengan keju, marjerin dan jem.
+ Telur goreng hancur dengan roti bakar.
+ Kacang panggang, telur dadar dan roti bakar.
+ Bubur ayam atau ikan dengan sayuran.
+ Sup mihun, mi dan kuetiau.
+ Apam kukus.
+ Idli atau tosai dengan dal.
+ Chee Cheong Fun dengan sedikit sos.
+ Pau daging, ayam dan kacang merah.

Err... berkhasiatnya.. apa sarapan kita pagi tadi?

Bab-bab lain seperti Air oh Air, Makanan Seimbang, Makanan Tambahan, Kepentingan Kalsium, Khasiat Susu Ibu, Anakku Sakit, Perancangan pemakanan, Do's and Don'ts, dan Kenalkan makanan Pejal Semula Jadi.

Ada 20 resipi dikongsikan dalam bab terakhir untuk peringkat umur anak dari umur 6 bulan ke atas :)

Tiada ulasan:

Catat Komen