Ahad, 3 Julai 2011

37 Kisah Kehidupan Tabi'in Siri 1




Buku ini sebenarnya bacaan ulangan saya semenjak kali pertama dibaca pada tahun 2005 dahulu. Susunan ayatnya sangat menarik dan tidak terasa membosankan apabila membacanya.




Buku ini ada dalam 2 siri. Dalam siri pertama ini penulis mengisahkan tokoh tabi'in seperti Abdul Rahman al-Ghafiqi, Abu Hanifah al-Nu'man, Abu Muslim al-Khaulaani, Al-Ahnaf bin Qais, Al-Hasan al-Basri, Al-Qasim bin Muhammad bin Abu Bakar, Amir bin Abdullah al-Tamimi, Amir bin Shurahabil, Ato' bin Rabah, Iyas bin Muawiyah al-Muzani, Muhammad al-Hanafiyyah, Muhammad bin Sirin, Muhammad bin Wasi' al-Azdi dan Al-Rabi' bin Khuthaim.




Abdul Rahman al-Ghafiqi dengan kepahlawanannya. Abu Hanifah pula terkenal dengan sifat dermawan, jujur dan kepintarannya dalam berhujah. Sehinggakan pernah Imam Malik mengatakan "sekiranya orang ini (Abu Hanifah) mengatakan tiang ini emas, dia akan mengeluarkan segala hujah untuk menyokong apa yang dikatakannya dan akhirnya tiang ini akan menjadi seperti apa yang dikatakannya.




Ada dalam satu peristiwa, seorang penduduk Kufah mendakwa Saidina Uthman bin Affan ialah seorang Yahudi. Maka beliau berjumpa orang itu dan mengatakan hasrat meminang anak perempuan orang tersebut untuk seorang lelaki berkedudukan, dermawan dan alim. Sudah pastilah si lelaki tadi gembira. Namun kata Imam Abu Hanifah, ada satu sahaja masalahnya. Lelaki yang ingin meminang ini ialah seorang yahudi. Tersentaklah lelaki tersebut dan marahkan Abu Hanifah. Dengan pantas lelaki itu dibidas, "Engkau tidak mahu mengahwinkan anak kamu dengan lelaki yahudi itu tetapi engkau canangkan ke seluruh manusia yang Nabi SAW kahwinkan dua puterinya dengan seorang yahudi!". Terus lelaki itu bertaubat.




Kisah Abu Muslim al-Khaulaani tidak kurang hebat. Kisahnya seperti Nabi Ibrahim alaihissalam. Beliau menentang nabi palsu iaitu al-Aswad al-Ansi. Pada satu ketika belaiu dijatuhkan hukuman oleh nabi palsu itu. Namun atas sebab-sebab tertentu al-Aswad tidak jadi menghumban Abu Muslim ke dalam api kerana ditakuti beliau selamat dan menjadikan pengikut-pengikutnya berpaling tadah. Namun, ada pendapat yang mengatakan Abu Muslim telah dicampakkan ke dalam api namun masih selamat kerana Allah memberi rahmat kepadanya dengan menyejukkan api tersebut. Subhanallah!




Ini hanyalah sedutan sebahagian kecil kisah dari buku ini. Ada banyak lagi peribadi yang mengagumkan di dalamnya dan mutiara-mutiara kata yang hebat dan menginsafkan..

2 ulasan: