Jumaat, 8 Julai 2011

Kisah di Sempadan

Ini buku lama DBP yang saya jumpa di pusat sumber sekolah. Belek-belek, macam buku penyiasatan. Jadi saya baca. Sengaja ingin menimbulkan nostalgia membaca sewaktu kecil-kecil dahulu. Dahulu banyak buku penyiasatan yang dibaca seperti Hardy Boys, 7 Penyiasat, Nancy Drew dan 5 Sekawan selain buku Sekolah Melur (saya rasa buku Malory Towers..maaf, tak ingat tajuk siri ini), buku-buku Kenari dan buku cerita rakyat.

Sebenarnya tiada apa pun mahu diulas berkenaan cerita ini. Kisah di Sempadan ini mengisahkan sekumpulan pelajar yang berjaya membongkar sindiket penyeludupan dadah dan senjata api di sempadan Malaysia-Thai. Cuma yang agak menarik perhatian saya ialah banyaknya perkataan yang saya tidak tahu maksud! Aduh >_< Nampak sangat Bahasa Melayu kurang perbendaharaan kata. Hehe...

Saya catatkan antara perkataan yang mungkin baru pertama kali saya jumpa. Saya tidak pasti perkataan ini memang "bahasa" orang Perlis atau memang perkataan standard.

bakung - sejenis parang
beretuh - melanggar
gedung - hospital
gomba - pam (Perkataan ini yang menarik untuk saya baca buku ini kerana saya terjumpa dalam sinopsis)
guri - tempayan bermulut kecil
lit-lat - meliang-liuk
terbelahak - sendawa (saya ingat terbelahak ini nak muntah)
tombak berembang - akar berembang

:)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan