Sabtu, 31 Oktober 2009

Aku Bukan Superstar


Judul buku : Aku Bukan Superstar
Penulis : Lily Haslina Nasir
Penerbit : PTS One
Harga : RM 17.90
Bilangan muka surat : 367
Sumber : Pinjam dari kawan (Credit to Mai)
Tarikh baca : 22 – 23 Oktober 2009
Tahun terbit : 2009

Sempat lagi saya menghabiskan buku ini walaupun ketika itu berada di dalam study week. Minggu berikutnya saya akan menghadapi peperiksaan akhir semester 8 sekaligus peperiksaan penamat sebelum saya bergelar graduan Ijazah Sarjana Muda Keguruan (Pendidikan Khas).

Aku Bukan Superstar mengisahkan seorang anak FELDA Sungai Mas yang polos dengan hobinya yang suka menyanyi. Pekerjaan asalnya ialah guru KAFA FELDA Sungai Mas. Namun dengan sekadar suka-suka, dia mendaftarkan diri untuk menyertai sebuah program realiti TV, Institut Fantasi. Dia disokong kuat oleh dua orang sahabat baiknya, Zul dan Rinn. Mereka berdualah yang begitu beria-ia menolong Aril sejak dari mula hinggalah Aril berjaya memasuki program realiti tersebut.

Berita mengenai Aril menghadiri uji bakat di Johor Bahru itu heboh diperkatakan di kampungnya. Guru-guru di tempat Aril mengajar tidak kurang mencemuh tindakan Aril ke program tersebut. Yalah, bagaimana seorang 'ustaz' boleh memasuki pertandingan menyanyi yang secara jelas bercampur gaul pergaulannya dan perlu 'terkinja-kinja' menari di atas pentas. Begitulah antara sindiran yang didengari oleh Aril. Pakcik Rahman juga begitu anti dengan Aril sehingga sanggup memaki hamun dan mengungkit sejarah hitam keluarga Aril. Entah mengapa dan apa yang membuatkan Pakcik Rahman begitu mendendami keluarganya tidaklah Aril ketahui. Tetapi Aril tetap bersabar.

Tanpa disangka Aril mendapat tempat memasuki Institut Fantasi. Paling memeningkan kepalanya, ibunya tidak merestui pemergiannya ke IF. Tawaran mengikuti kursus bilal juga mempunyai tarikh yang sama dengan tarikh pendaftaran IF! Wah, macam mana ni? Susah hati Aril memikirkannya. Dua orang kawan baiknya itu usah ditanyalah, sudah pasti menyokong 100% dia ke IF. Adiknya, Aisyah juga begitu gembira mendengar berita tersebut. Hanya Pak Ali, ayah Aril dan Kak Amnah sahaja yang mendiamkan diri.

Tibalah 12 Januari 2009, iaitu tarikh pendaftaran IF dan Kursus Bilal. Dengan menaiki van ayam Zul, Aril diikuti Rinn, Aisyah dan Marlia, adik Zul bertolak menuju ke destinasi. Semasa dalam perjalanan Aril tetap belum membuat keputusan akan ke mana. Aduh, pening kepala kawan-kawannya. Namun begitu, akhirnya mereka terus menuju ke Hotel Sheraton Subang.

Bermulalah kehidupan Aril sebagai pelajar IF. Bermula dengan tinggal serumah dengan rakan-rakan pelajar IF yang lain di sebuah banglo mewah yang dilengkapi dengan pelbagai keperluan dan kemudahan. Tetapi pergerakan mereka dikawal oleh kamera bernama Johnny yang berada di sudut-sudut tertentu di dalam bangunan itu. Di luar pula mereka dikawal oleh krew IF dari tujuh pagi sehingga tiga pagi bagi memastikan keselamatan pelajar-pelajar dan mengelak pencerobohan daripada paparazi dan mamarazi.

Sepanjang berada di IF, banyak juga tingkah laku Aril yang tidak menyenangkan seorang krew IF iaitu Nana dan tidak kurang banyak aksi melucukan. Sudahlah semasa ingin mencari rumahnya oleh krew IF bagi memberikan surat tawaran begitu payah, di hari pendaftaran juga Aril datang lambat. Pernah juga Aril mencuci bersih mekap yang telah disapu ke mukanya kerana ingin mengambil wuduk dan bersolat. Akibatnya, menyebabkan Nana hampir pengsan kerana marah dan terpaksalah Aril dimekapkan sekali lagi dengan cepat.

Aril sebenarnya telah tersingkir semasa konsert Prelude. Akan tetapi, disebabkan rating undian yang begitu tinggi di ruangan Chat TV6 dan komen-komen yang diterima IF menyebabkan Aril dipilih semula memasuki IF. Pelbagai ragam dan kerenah pelajar-pelajar dan tenaga pengajar IF yang terpaksa dihadapi oleh Aril. Aril cukup tidak suka apabila Lydia mendekatinya untuk mengajar tarian.

Hm.. seterusnya adalah sama seperti sebuah program realiti TV yang begitu popular di sebuah siaran TV berbayar yang ada di negara kita. Bezanya ialah pada kesudahan cerita ini. Seperti dijangka, Aril menjuarai pertandingan tersebut dengan hadiah yang lumayan. Namun begitu, tidak satu pun hadiah tersebut diambil untuk dirinya. Hadiah kereta mewah yang ditawarkan disedekahkan Aril ke sekolah KAFA FELDA Sungai Mas, wang sebanyak RM 30 000 pula diberikan kepada Pakcik Rahman bagi membiayai rawatan penyakit buah pinggangnya dan kontrak rakaman selama 3 tahun dihadiahkan kepada Lydia yang mendapat tempat ketiga kerana dia begitu meminati bidang nyanyian.

Bukan mudah untuk menjadi penyanyi tetapi begitu ramai yang bercita-cita besar ingin menjadi bintang. Mengapa ya? Kemewahan? Popular? Ingin membantu keluarga? Banyak lagi cara lain yang boleh dilakukan. Seperti dalam cerita ini, sudah jelas ibu Aril, Mak Temah tidak merestui keinginan anaknya memasuki IF akan tetapi Aril tetap pergi dan menolak tawaran kursus bilal.

Hm.. jangan kita sesekali mengingkari kata-kata ibu kita yang tidak bertentangan dengan syariat Islam. Walaupun Aril digambarkan sebagai seorang anak yang baik, alim, rajin bersolat malam semasa di IF tetapi perasaan Mak Temah sepanjang anaknya berada di IF tidak boleh dipandang remeh. Hatinya sentiasa resah dan mengharapkan yang anaknya tidak menjadi seorang penyanyi.

Syabas kepada penulis kerana menulis karya sebegini yang tidak berat sebelah; tidak bias kepada satu bahagian sahaja. Lily Haslina Nasir tetap memasukkan unsur-unsur keagamaan. Walaupun semasa saya membaca buku ini saya membayangkan seorang artis yang menjadi kegilaan ramai hasil produk program realiti TV tetapi ianya tidaklah menjejaskan pembacaan saya sehingga tamat kisah.


Tapi....elaklah dari menjadi seorang penyanyi.......

2 ulasan:

  1. Salam Cik Aina. =)
    Terima kasih kerana sudi menziarahi blog saya semasa cik berjalan-jalan di ruangan siber ini. Saya juga ucapkan jutaan terima kasih atas review berkenaan buku-buku PTS One yang telah cik buat di blog cik (yang sama background dengan blog saya ini, hehe.) Teruskan usaha cik dalam memartabatatkan novel Malaysia. Salam ukhuwah fillah.

    BalasPadam
  2. Cik Sna La La,

    Hehe..terima kasih jenguk ke sini.
    Wah, 'jutaan terima kasih'!
    Sama-sama kasih ;)

    BalasPadam