Sabtu, 3 Oktober 2009

Di Jalan Dakwah Aku Menikah


Judul buku : Di Jalan Dakwah Aku Menikah
Penulis : Cahyadi Takariawan
Penerbit : Era Intermedia
Baca pada : September 2009
Sumber : Pinjam dari adik

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Saya tidak berhenti membacanya. Tulisannya menarik minat saya. Bukan itu sahaja, apa yang dituliskan memberi makna kepada saya. Seringkali juga saya berhenti untuk muhasabah diri kembali. "Di jalan dakwah aku menikah" bererti perkahwinan ini sebagai medan untuk berdakwah, mempertingkatkan diri, membina baitul muslim seterusnya meluas lebarkan dakwah kepada orang lain...Maka perlunya kepada ilmu dan melihat kepada prosesnya..

Buku ini mempunyai beberapa bahagian dan setiap satunya diperkatakan dengan jelas dan mudah difahami disertai contoh-contoh yang senang dapat kita fahami. Juga terselit kisah-kisah benar di akhir bab yang memberi ibrah kepada kita. Buku ini sesuai sekali dibaca untuk bakal pengantin baru mahupun yang belum berniat untuk bernikah. Tidak lupa juga buat ibu bapa yang bakal mengahwinkan anak.

Dalam mencari jodoh, Islam telah memberi panduan berdasarkan hadis Nabi yang menyebutkan empat kriteria iaitu harta, kecantikan, keturunan dan agama maka pilihlah yang beragama. Jika kita memilih berdasarkan harta, ianya akan habis dan kita boleh menjadi papa, jika memilih kecantikan, ianya akan pudar juga satu hari nanti, jika memilih keturunan yang mulia satu masa nanti boleh jadi kehinaan yang menimpa, dan jika memilih agama, selamatlah semuanya INSYA ALLAH.

Penulis memberi panduan bagaimana cara yang sebaiknya untuk memilih pasangan, mengatur peminangan, mengadakan walimah, cara menyesuaikan diri dengan pasangan selepas nikah, hubungan dengan keluarga pasangan dan kehidupan selepas berkahwin. Banyak tip dan panduan dapat dikutip sepanjang pembacaan saya.

Dalam bab membuat walimah, perkara-perkara yang disenaraikan bagi saya lengkap dan memenuhi syariat. Antaranya tidak membezakan lauk-pauk di kalangan hadirin seperti mengasingkan lauk orang kaya dan orang miskin, hanya menjemput orang kaya sahaja datang ke majlis perkahwinan sedangkan orang miskin diabaikan. Hmm..saya terfikir, adakah hidangan "lauk pengantin" itu juga dikira masuk dalam membezakan hidangan antara para tetamu? Selain itu, mengasingkan tempat makan lelaki dan perempuan dan mengelakkan percampuran daripada berlaku.

Semoga pembaca yang membaca buku ini ramai yang mengikut nasihat yang diberikan oleh penulis. Alangkah bagusnya jika syariat dapat ditegakkan dalam adat masyarakat yang kadang-kadang jauh tersasar dari ketetapan syariat. Panduan hidup selepas pernikahan juga banyak memberi manfaat. Sifat toleransi dan memahami antara elemen penting dalam menyusuri bahtera rumah tangga. Membaca pengalaman kisah benar yang dipaparkan membuatkan kita dapat mengambil contoh untuk diaplikasikan. Wallahualam.

1 ulasan:

  1. Salam.. tajuk best.. nak baca jugak.. tap tak tau bile dpt memili buku ni..

    BalasPadam