Ahad, 18 Oktober 2009

Emilda Catatan Seorang Perindu


Emilda Catatan Seorang Perindu
Syalina Ahmad
PTS One
RM 14.50

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Buku ini mengisahkan mengenai pencarian agama yang benar oleh seorang gadis bernama Emilda. Emilda berumur 16 tahun dan merupakan anak sulung daripada dua beradik yang lahir dalam keluarga atheis iaitu tidak mempunyai kepercayaan beragama atau tidak percaya kewujudan Tuhan.

Namun begitu, hatinya tenang sekali mendengar alunan bacaan al-Quran oleh Acik Nor, pembantu rumahnya pada waktu awal pagi. Malah sesekali terdengar laungan azan melalui televisyen membuatkan hatinya resah memikirkan hamba siapakah dia ini?

Teman lelakinya, Hafiz seorang muslim tetapi selalu sahaja melakukan perkara yang bertentangan dengan agamanya. Soalan-soalan berkenaan Islam yang diajukan oleh Emilda tidak pernah dijawab dengan elok. "I am not a scholar", "Telefon sahaja pejabat agama", "Don't ask too many questions!", "Do I look like Pak Arab to you?". Itulah antara alasan-alasan Hafiz setiap kali dia bertanyakan tentang Islam.

Hendak bertanya kepada Acik, Nor, pengetahuannya sedikit. Tidak mampu dia menjawab semua pertanyaan Emilda. Tetapi pengetahuannya yang sedikit itulah kadang-kadang dapat membantu Emilda memahami perkara asas dalam Islam. Misalnya, kepercayaan orang Islam, kewajipan yang perlu ditunaikan seperti sembahyang 5 kali sehari dan berpuasa dan makanan yang halal dan haram dimakan oleh orang Islam.

Mujur Encik Melvin dan Puan Cindy terbuka dalam pemilihan kawan Emilda. Mereka tidak kisah Emilda berkawan dengan Hafiz walaupun dia seorang muslim.

Pada suatu hari, bapa saudara angkat Emilda datang berkunjung ke Malaysia. Uncle Justin ini adalah adik angkat bapanya dan Emilda dan adiknya, Shane telah menganggap Uncle Justin seperti bapa saudara sendiri. Uncle Justin memang diketahui Emilda seorang anti-Islam. Entah apa yang dibencikan sangat tidaklah Emilda ketahui.

Sudah lama kedua ibu bapa Emilda ingin bertemu dengan Hafiz untuk lebih mengenalinya. Kebetulan pada hari itu Uncle Justin turut berada di rumah, Hafiz datang menjemput Emilda untuk keluar menonton wayang. Mahu tidak mahu Hafiz terpaksa juga masuk menemui Encik Melvin dan Puan Cindy. Gayanya resah seperti orang yang ingin cepat pergi. Akhirnya selepas perbualan ringkas, Hafiz dan Emilda meminta diri untuk keluar. Encik Melvin dan Puan Cindy agak kurang senang dengan Hafiz.

Dalam masa yang sama, sahabat baik Emilda begitu beria-ia ingin memperkenalkan Emilda dengan anak makcik kafeteria di sekolah mereka. Katanya pemuda itu nampak lebih baik daripada Hafiz. Emilda dapat berkenalan dengan anak makcik itu secara kebetulan ketika dia pulang lewat dari sekolah kerana menyiapkan tugasan. Dia ingin mengalas perut di kafeteria.

Syahir, pemuda tersebut seorang yang tenang wajahnya dan baik. Dia mempunyai sebuah kedai buku agama yang dikongsi bersama rakan. Emilda sangat gembira dan mengambil peluang untuk bertanyakan tentang agama Islam dan membeli buku-buku berkaitan Islam. Syahir menghadiahkan senaskah tafsir al-Quran kepada Emilda. Dan terasa kecilnya dunia, Syahir dan Hafiz rupa-rupanya rakan semasa di sekolah rendah dahulu.

Dalam masa yang sama, Uncle Justin terpikat pula dengan Emilda. Emilda tidak senang hati. Tambahan lagi Uncle Justin anti-Islam dan juga tidak mempercayai kewujudan Tuhan. Maka, sesuaikah Uncle Justin dengannya? Peristiwa di parti rumahnya di mana Uncle Justin menghidangkan arak untuk Syahir juga tidak dilupakan. Emilda terasa dihina. Mujur Syahir memahami.

Beberapa lama kemudian, Hafiz ditimpa kemalangan jalan raya. Sudah pasti akibat mabuk. Emilda melawat Hafiz di hospital dengan menumpang Syahir dan ibunya. Sebelum pulang, dia menghadiahkan sebuah bungkusan putih.

Hati Emilda semakin tenang dan dia semakin bersedia untuk meyakini dan mempercayai agama barunya ini, agama ISLAM.

1 ulasan:

  1. assalamualaikumkk, nice sharing... (~_^) smg Allah permudahkan urusan akak sekeluarga -min-

    BalasPadam