Rabu, 10 Disember 2014

Buku 76 : Ladang Hati Mustika oleh Ummu Hani Abu Hassan



Bismillahirrahmanirrahim.

Ladang Hati Mustika terbitan AMN Publications tahun 2007 ini antara novel awal penulis jika saya tidak silap. Waktu ini puan penulis sedang meniti tangga menjadi penulis yang berjaya dan menyebarkan dakwah.

Nur Mustika graduan Universiti Malaya seorang yang kental jiwanya. Diuji dengan pelbagai cabaran sebagai pelajar, rakan dan seorang muslimah.

Mustika juga seperti kita manusia biasa, pasti terselit juga perasaan kepada Insan berlainan jantina, adakala terlepas cakap menyinggung perasaan orang malah diuji dengan sihir.

Saya suka wataknya kerana membawa pelbagai sisi kehidupan dan bagaimana Mustika menangani konflik dengan agama sebagai pegangan utama. Memang kuat berakar dalam dirinya. Subhanallah. Dia juga berani berdakwah kepada jirannya yang dipanggil Uncle Sepet. Menerangkan tentang Islam sehingga Uncle Sepet mengakui keberanian Mustika sebagai seorang Muslim.

Persoalan jodoh memang misteri. Berapa kali Mustika dilanda ujian begini. Namun berkat sabar dan keteguhan hati yang tidak mudah cair dengan lelaki akhirnya menemukan jodoh terbaik buat dirinya.

Apa yang saya lihat pembentukan peribadi Mustika banyak dipengaruhi oleh keluarganya. Suasana keluarga yang harmoni dan mendidik anak dengan pendidikan agama menyumbang peranan pembentukan peribadi yang baik :-)

Tiada ulasan:

Catat Komen