Selasa, 23 Disember 2014

Buku 80 : Little House on the Prairie




Bismillahirrahmanirrahim.

All's well ends well.

Little House on The Prairie. Saya rasa agak 'familiar' dengan tajuk ini. Mungkin saya pernah menontonnya satu ketika dahulu dan baru saya ketahui ianya adalah dari sebuah buku. 

Kecekalan sebuah keluarga yang berhijrah dari Big Wood menuju ke satu tempat baru yang dikenali sebagai Indian Territory. 

Membaca helaian demi helaian pelbagai emosi dirasai. Kesukaran perjalanan mereka mengharungi hutan belukar, denai dan sungai yang deras airnya, hampir kehilangan nyawa, bermalam di tengah hutan, diancam haiwan liar sehinggalah kepada menemui tanah yang sesuai untuk didiami, membina kediaman yang selesa, menggali sumber air sendiri, berjaga-jaga dengan serigala hutan, kaum Red Indian, mengalami demam Malaria yang hampir membawa maut, menghadapi pelbagai musim ; musim sejuk, musim bunga, musim panas dan menyambut perayaan Krismas.

Namun akhirnya mereka terpaksa berpindah lagi. Oh, agak melelahkan membaca buku ini. Hee.. Tapi saya tetap teruskan bacaan kerana saya suka dengan perincian aktiviti keluarga ini dan merasai emosi mereka dengan keadaan rumah mereka yang sangat jauh dengan jiran. Pada masa itu juga kemudahan mengutus surat dan membeli barang keperluan memerlukan perjalanan yang sangat jauh dan melibatkan keselamatan. Saya kagum dengan si ibu yang menjadi ketua keluarga yang hebat ketika si ayah tiada di rumah.

Saya beri tiga bintang sahaja. Mungkin berat sebelah kerana daya tumpu saya semakin menurun ketika membaca buku ini. Dan pula, ada unsur perkauman di dalam buku ini...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan