Rabu, 22 Oktober 2014

Buku 62 : A Nest for Celeste : A Story About Art, Inspiration, and the Meaning of Home oleh Henry Cole

Pinjam dari PERPUSTAM


Sumber gambar : Goodreads.com


Bismillahirrahmanirrahim.

Buku kecil berkulit tebal warna biru ini saya pinjam dari PERPUSTAM. Malang sekali apabila kulitnya sudah hilang. Apabila dicari melalui enjin carian Google, baru dapat lihat kulit hadapannya yang cantik dan klasik.

Sesekali teringat pengembaraan Pn Nisah Haron yang dirakamkan di dalam bukunya, Kembara Sastera ada menyebutkan keindahan pemandangan di luar negara yang memungkinkan tercetusnya ratusan malah ribuan cerita kanak-kanak yang menarik dan bermutu.

Istimewanya buku ini ialah pada lukisan pensel yang melatari helaian-helaian cerita. Subhanallah, berbakat sungguh penulis dan pelukis ini. Sememangnya saya lebih tertarik kepada lukisan ini sebelum membacanya.

Celeste, seekor tikus biasa yang hidup di sebuah rumah agam. Dia hanya hidup seorang diri selepas kematian ahli keluarganya akibat aktiviti pembangunan manusia. Dia berpindah dan tinggal di rumah kecil di bahagian bawah rumah agam ini.

Di sinilah dia bertemu dua ekor tikus yang kerap membulinya. Mahu tidak mahu Celeste terpaksa hadapi sehinggalah takdir menentukan kedua-duanya mati sia-sia akibat tamak :-)

Ketika melarikan diri dari kucing tuan rumah menemukan Celeste dengan tempat tinggal baru di sebuah bilik kecil di loteng. Di sinilah dia dipelihara oleh seorang budak lelaki, pembantu pelukis burung terkenal zaman itu.

Dikisahkan bahawa tokoh berkenaan akan membunuh burung yang ingin dilukiskan dan adakalanya terpaksa mempinkan burung itu di atas sekeping alas bagi menimbulkan kesan realistik. Kejamnya! Tetapi itulah yang mampu dilakukan olehnya kerana pada waktu itu teknologi kamera belum tercipta lagi.

Hmm.. Celeste hanyalah watak yang diwujudkan bagi menceritakan sejarah tika itu. Ada diselitkan semangat setiakawan yang tinggi tatkala Celeste mempertaruhkan nyawa mendapatkan makanan kesukaan sahabatnya, si burung kecil yang terperangkap.

Pengajaran yang diperoleh dari cerita ini ialah ketekunan, usaha yang rajin, semangat setiakawan dan kasih sayang menjadikan hidup harmoni dan bahagia.

++++++

Mengapa ya banyak cerita kanak-kanak yang menggunakan watak tikus?






Tiada ulasan:

Catat Ulasan