Ahad, 18 Julai 2010

Membentuk Akhlak Anak Belajar dari Mukjizat Para Nabi


Judul buku : Membentuk Akhlak Anak Belajar dari Mukjizat Para Nabi

Penulis : Najwa Husein Abdul Aziz

Penerbit : Gema Insani (Indonesia)

Harga : -

Tarikh baca : 14 – 18 Julai 2010

Sumber : Pinjam dari Kak Fathiah (",) (Terima kasih kak!)


Akhirnya selesai pembacaan saya selama hampir seminggu. Sebuah buku yang enak dibaca dan asyik sekali menghadapnya. Sesuai dengan tajuknya, buku ini mengupas begitu banyak mukjizat para nabi seperti mukjizat Nabi Hud, Nabi Saleh, Nabi Ibrahim, Nabi Yusuf, Nabi Yunus, Nabi Musa, Nabi Sulaiman, Nabi Zakaria, dan Nabi Isa. Dan terlebih utama yang banyak diperkatakan ialah mukjizat Nabi Muhammad Sollallahu alaihi wasallam.


Keindahan Islam ternampak di dalam buku kecil ini dan mudah difahami oleh anak-anak (dan juga kita) insya Allah. Cerita di dalam buku ini disampaikan secara diskusi (berdialog). Latarnya saya lihat adalah guru dan anak-anak muridnya di sekolah ataupun mungkin di dalam usrah.


Nama-nama Rasulullah
Sollallahu alaihi wasallam, akhlaknya, ibadahnya dan mukjizat al-Quran ada diceritakan. Malah bagaimana Islamnya sahabat-sahabat Rasulullah Sollallahu alaihi wasallam juga ada diselitkan.


Sungguh, baru ini saya mengetahui makna 'ayat' dan 'surah'. Selama ini saya tidak pernah terfikir akan maksud dua perkataan ini. Rupa-rupanya 'surah' bermaksud 'pagar-pagar Madinah' dan surah ini digunapakai kerana ia mengelilingi ayat-ayat al-Quran di dalamnya.


Saya juga teruja apabila mengetahui tentang rahsia huruf-huruf muqaththa'ah (terputus-putus) di dalam 29 surah di dalam al-Quran. Subhanallah. Huruf-huruf ini mempunyai rahsia yang dijaga oleh Allah.


Saya ambil contoh Surah al-Baqarah. Surah ini dimulai dengan 3 huruf iaitu
ا ل م . Dalam kemajuan teknologi zaman ini, dapat kita ketahui bahawa ا adalah huruf yang paling banyak digunakan di dalam surah al-Baqarah ini dan diikuti dengan huruf ل dan م . Begitulah juga dalam 28 surah yang lain. Huruf-huruf muqaththa'ah ini juga ada 14 huruf.


Semua ini membuktikan bahawa al-Quran diturunkan oleh Allah dan menjadi mukjizat terbesar Rasulullah
Sollallahu alaihi wasallam. "Satu pendapat yang sangat menarik mengatakan bahawa mukjizat ilmiah al-Quran itu akan terus muncul seiring dengan pembaharuan misi Islam itu sendiri. Dengan hal tersebut, seakan-akan Rasulullah Sollallahu alaihi wasallam masih tetap hadir di setiap zaman untuk mengajak umat manusia masuk ke dalam agama Allah…" (muka surat 77, Pembaharuan Mukjizat).


Subhanallah!

3 ulasan:

  1. Reviu yang menarik. Beli di mana buku ni Aina?

    BalasPadam
  2. Saya pinjam daripada adik ipar. Katanya beli di Singapura. Saya pun nak cari buku ini. Mungkin akan tanya dengan FIB kalau-kalau ada.

    Buku Indahnya Ramadhan di Rumah Kita telah saya tempah melalui FIB. Tunggu buku sampai sahaja ;)

    BalasPadam
  3. dyh dh wat blog..heheh
    http://catatandancatitan.blogspot.com/

    BalasPadam