Khamis, 15 Julai 2010

Penjagaan Sewaktu Kehamilan & Selepas Bersalin


Sumber gambar : Blog Kaki Buku Enterprise
Judul buku : Penjagaan Sewaktu Kehamilan & Selepas Bersalin
Penulis : Dr Rushmini Maris
Penerbit : Kaki Buku Enterprise
Harga : RM 26 ( Semenanjung) / RM 29 (Sabah dan Sarawak)


Buku ini bagus sebagai panduan untuk ibu terutama yang mengandung kali pertama. Semua info yang termuat di dalam buku ini boleh dijadikan panduan dalam meniti waktu kehamilan dan selepas bersalin.

Penulis ada menyertakan gambar dan bahasa yang digunakan agak mudah difahami untuk tahap 'orang awam' seperti kita untuk memahami bahasa perubatan.

Setidak-tidaknya saya dapat mengenalpasti masalah yang berlaku semasa kehamilan, punca dan cara mengatasi. Penjagaan bayi juga ada disertakan. Banyak info berguna yang memberi pencerahan minda kepada saya.

Baru saya tahu bahawa mengidam atau dipanggil 'pica' (dalam bahasa saintifiknya) adalah disebabkan beberapa faktor. Misalnya jika seseorang ibu mengidam makan makanan yang masam bermakna badannya kekurangan vitamin C dan jika seseorang ibu selalu makan makanan yang manis, bermakna badannya kekurangan garam atau sodium. Jadi, seharusnya seseorang ibu mengambil makanan dengan gizi seimbang.

Oh, begitu rupanya! Mujur sepanjang kehamilan kali ini saya boleh dikatakan tidak mengidam apa-apa :) Buku ini sesuai dihadiahkan kepada isteri, kakak, adik, atau sesiapa yang sedang hamil atau baru bersalin buat panduan mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan