Rabu, 30 September 2009

Pemilik Cintaku Setelah Allah dan Rasul

Pemilik Cintaku Setelah Allah dan Rasul
Fatimah Syarha Mohd Noordin
RM 12
MPH Mahkota Parade, Melaka

~~~~~~~~~~~~~~~

Buku ini diolah ceritanya seperti diari atau luahan hati seorang isteri bernama Qani'ah yang sangat menyayangi suaminya. Ceritanya dimulai dengan kisah perempuan ini sejak dari zaman sekolah sehinggalah menjejakkan kaki ke matrikulasi dan universiti. Bagaimana caranya dia bermujahadah menepis semua dugaan dan godaan yang menggugat hati sebelum benar-benar dia menemui kekasih hati yang halal lagi diredai Allah atas ikatan yang sah bernama suami-isteri.

Berbekalkan keyakinan dan tawakal kepada Allah, Qani'ah tidak menghiraukan surat dan rayuan dari peminatnya sebaliknya terus menyibukkan diri dengan aktiviti-aktiviti islamik serta mempertingkatkan ibadahnya bagi menutup ruang-ruang godaan syaitan.

Setelah usia menginjak awal dewasa, lamaran demi lamaran pula diterima ibu bapa di kampung. Beliau berpegang tegas kepada prinsip diri dan menilai setiap lamaran dengan teliti. Jangan salah sangka ya. Bukannya Qani'ah seorang yang memilih membabi buta. Pastinya dilakukan terlebih dahulu solat istikharah dan melihat peribadi calon suami. Namun semuanya tidak dapat diterima kerana istikharahnya tidak cenderung kepada mereka. Susah. Memang sukar ingin memilih jodoh. Sudah pastinya setiap orang menginginkan kebahagiaan rumah tangga maka ia bermula sejak memilih pasangan hidup.

Di sini, secara jelas Qani'ah berkongsi cara, pemikiran, dan amalannya dengan para pembaca. Kagum dengan peribadinya yang begitu kuat menghadapi ujian. Begitulah sekiranya kita mendapatkan cinta Allah sebelum cinta manusia. Manisnya apabila sudah mendapat cinta Allah. Dan pasti jalan mencari cinta-Nya bukan mudah. Syaitan dan nafsu seringkali menduga-duga kita dari terus bermujahadah.

Akhirnya, tibalah satu lamaran yang tidak dapat ditolak oleh Qani'ah. Dr Muslih, seorang doktor perubatan yang tinggal berhampiran dengan kampungnya menghulurkan lamaran. Tetapi dia berbeza dengan lelaki-lelaki terdahulu. Dr Muslih terus menyatakan hasrat kepada kedua ibu bapa Qani'ah dan tidak pernah mengambil kesempatan untuk menghubunginya walaupun dia mempunyai nombor telefon Qani'ah. Setelah istikharah, hatinya lapang dan yakin inilah bakal pasangan hidupnya yang telah Allah tetapkan.

Apabila ikatan pertunangan telah secara rasminya diterima, kedua-duanya masih tidak berhubung seperti pasangan yang bertunang ataupun kekasih pada zaman sekarang. Seorang berada di luar negara menyambung pelajaran, seorang lagi berada di Sarawak menghabiskan baki semester dalam bidang perubatan. Mereka hanya berhubung dengan pengetahuan ibu bapa atau orang perantaraan dan tidak pernah melencong mengenai hal-hal lain.

Selepas pernikahan, bermulalah kehidupan baru bagi Qani'ah dan suami. Ha,,,hanya orang yang benar-benar menjaga diri dan cintanya sebelum kahwin sahaja dapat merasai betapa nikmatnya anugerah yang Allah beri bernama 'cinta' dan 'kasih sayang'. Tiada batas lagi yang perlu dijaga. Antara suami dan isteri mereka bebas berkongsi apa saja. Yang pasti ketenangan dan kebahagiaan datang serentak.

Kala membaca buku ini, tersenyum juga dibuatnya. Terutama bahagian mula bertunang sehingga perkahwinan. Saya dan suami turut mengambil masa untuk mengenali diri masing-masing selepas berkahwin kerana sebelum itu kurang tahu tentang pasangan. Yang pasti, pertama niatkan kerana Allah, kedua, menerima kelemahan dan kekurangan pasangan selain tahu kelebihannya, dan ketiga komunikasi berkesan.

Ini kisah benar penulis. Kisah ini bagi saya tidak menggambarkan perasaan riak si penulis. Beliau ingin menyampaikan nasihat dan panduan buat pembaca. Namun terpulang pada pembaca sendiri. Kita ambil mana yang baik dan jadikan panduan. Soal hati atau riak atau buruk bukan hak kita untuk menentukan. Hanya Allah yang mengetahui.

Semoga kita semua beroleh keluarga yang mawaddah wa rahmah!

5 ulasan:

  1. buku ini.. masih blm ada pd rak buku sy.. =)

    kk aina, exam real 25 oktober. doa2kan la org2 di sni ya. ya Allah. mmg byk sgt kna hafal. doakn kekuatanku yer..

    hm, lps exam mgkn bru dpt selesaikn novel2 yg msh mnunggu utk dibca.. =)

    BalasPadam
  2. subhanallah ya ukhti memang tengah cari buku ni..jazakillah ya :)

    BalasPadam
  3. Awrapurnama,

    Akak pun xm pada 26 Oktober selama 2 minggu. Sama-sama kita doa untuk kejayaan bersama :)

    Nurul Diyana,
    Bagus untuk bacaan dan peringatan kita bersama walaupun pada awalnya Aina tak berminat untuk beli ^^; Ni pinjam adik punya ;) Dah bertukar tempat kerja ye?

    BalasPadam
  4. jln cerita macam sama dengan novel yg saya baca..."Denyut Kasih Medik"

    BalasPadam
  5. Anonymous,

    Dah penulisnya suami isteri :) Isterinya buat buku ini, suaminya pula buat Denyut Kasih Medik

    BalasPadam