Ahad, 9 November 2014

Buku 68 : Tabik Cikgu : Cikgu Ada Rahsia? oleh Fatimah Az-Zahra




Bismillahirrahmanirrahim. 

Saya mencari kembali buku pertama dahulu bertajuk Tabik Cikgu tetapi tiada dalam simpanan. Kemudian baru teringat, saya telah hadiahkan kepada anak rakan. Tidak mengapalah walaupun saya sudah lupa ceritanya.

Kali ini keseluruhan naskah bertumpu kepada rahsia Cikgu Mukhsin dan tiada kisah kenakalan anak-anak 2 Terbilang ini. 

Tidak sangka ya, Cikgu Mukhsin menyimpan rahsia besar sewaktu menyambung pengajiannya di Mesir dahulu.

Pergi ke sana atas tiket pelajar perubatan namun entah apa yang berlaku, Cikgu Mukhsin lebih berminat mengembara dan lalai atas tanggungjawabnya sebagai pelajar. 

Sebagai ketua rumah, Cikgu Mahdi telah menegur Cikgu Mukhsin namun tidak dihiraukan. Bermulalah perjalanan Cikgu Mukhsin yang mencabar dan mengancam nyawa sebaik beliau memutuskan keluar dari rumah sewanya.

Terbang ke Jerman, dihantar pulang je Mesir, ditangkap polis Mesir, menjadi pengintip polis Mesir, diculik dan beberapa kisah lagi yang mewarnai hidupnya di sana. 

Namun akhirnya beliau berjaya diselamatkan dan dibawa pulang ke Mesir namun terpaksa melepaskan cita-citanya menjadi seorang doktor perubatan. Semuanya atas jasa Cikgu Mahdi menyelamatkannya.

Bagi saya buku ini sangat menarik kerana penulia menyelitkan nasihat dan berdakwah dengan gaya yang santai dan realistik. Amat sesuai dibaca oleh anak-anak remaja kita. Semoga dengan usaha beliau ini mampu memberi pencerahan kepada pembaca cilik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan