Sabtu, 30 Ogos 2014

Buku 46 : Now You Are A Mother oleh Du'aa' Ra'oof Shaheen

Bismillahirrahmanirrahim.
Sumber gambar : klik sini

Alhamdulillah selesai membaca buku ini selama beberapa hari. Buku ini saya beli setahun yang lepas ketika menghadiri sebuah konvensyen keibubapaan di Perbadanan Putrajaya. Kenangan waktu itu kerana pertama kali menghadiri program yang disediakan tempat penjagaan kanak-kanak selama ibu bapa mengikuti seminar. Dan paling menarik, saya terjumpa semula rakan serumah ketika belajar di UtEM selepas 9 tahun saya meninggalkan kampus tersebut. Subhanallah, gembira tidak terkata. Dia pula baru sahaja berkahwin dan suaminya juga orang Melaka :)

Tertarik dengan kulit hadapan buku dan ketika itu saya berniat untuk membaca buku ini apabila mengandung seterusnya. ;p waktu itu anak sulung berusia 2 tahun 8 bulan dan anak kedua berusia 8 bulan. Namun, ketika berpantang anak ketiga ini baru saya berpeluang membaca buku ini.

Alhamdulillah, sesuai dengan tajuknya. Saya rasa penulis berjaya menulis hampir kesemua perkara asas yang patut diketahui oleh seseorang ibu terutama yang pertama kali menimang cahaya mata. Memang sangat membantu dalam membuat persediaan mental dan emosi selain memperlengkapkan pengetahuan ibu bapa mengenai persediaan kelahiran, tip penjagaan semasa mengandung, melahirkan, mengetahui perkembangan anak serta tip asas menangani masalah ketika anak sakit.

Ilustrasi setiap muka surat juga cantik dan memberi aura positif ketika membaca buku ini. Cuma pembahagian bab dalam buku ini tidak begitu nampak menyebabkan secara tidak sedar menjadikan saya "tidak" boleh berhenti membaca. Haha, psikologi sahaja kan ;)

Sangat disyorkan untuk semua ibu membacanya!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan