Isnin, 18 Ogos 2014

Buku 40 : Tuntutan Praktis dan Padat Bagi Ibu Hamil dari A sampai Z



Bismillahirrahmanirrahim.

Akhir Syaaban lalu, mengikut suami ke kedai buku agama kegemarannya di Jalan Bunga Raya (Melaka). Secara tidak sengaja terjumpa buku comel ini di celah deretan buku yang banyak dipamerkan di rak. Waktu itu sedang meneliti tajuk yang sesuai bagi dihadiahkan kepada rakan sekerja yang akan bersara tidak lama lagi.

Bukunya didatangkan dalam kotak. Disebabkan berbalut plastik, saya tidak dapat melihat isinya. Baca sinopsis - himpunan beberapa buah buku yang disusun menjadi sebuah kit panduan bagi ibu hamil. Agak menarik minat :) Saya ambil keputusan untuk membelinya.

Namun sebulan setengah yang terakhir (sebelum bersalin) ini saya tidak sempat menghabiskan bacaan. Lantaran Ramadan menjengah, aktiviti membaca dikurangkan dan banyak bertumpu kepada bulan puasa. Tambahan lagi diuji dengan kesihatan yang tidak menentu pada trimester akhir menyebabkan minat membaca 'diam' seketika.

Buku ini dibahagikan kepada beberapa bahagian dimulai dengan :

Bab 1 - Maklumat semasa kehamilan, sebelum melahirkan
Bab 2 - Maklumat setelah melahirkan
Bab 3 - Tanya jawab seputar hamil dan kelahiran
Bab 4 - Zikir yang dianjurkan bagi wanita hamil dan melahirkan
Bab 5 - Nama-nama indah untuk anak anda

"Betapa banyak pasangan yang belum dikurniakan anak, Allah telah bukakan banyak pintu kebaikan bagi anda melalui kehadiran seorang anak.

Maka bersyukurlah!" T_T

>>Firm reminder for myself <<

Buku ini kompilasi karya  Salman b. Zhafir  b. Abdillah asy-Syahrawi, Abu Malik Kamal b. Sayyid Salim, Ibnu Qayyim al-Jauziyyah, Bakr 'Abdullah Abu Zaid, Salim bin "I'd al-Hilali dan lain-lain.

Energi terbesar seorang ibu ialah bersumberkan doa dan tawakal kepada Allah. Ambil nutrisi yang halal, ikhlas berdoa dan memberi perhatian kepada bayi yang dikandung atau sudah melahirkan. Banyak doa untuk anak yang disebut dalam al-Quran. Amalkan.

Jika tertimpa sesuatu musibah ucapkanlah Qadarallahu wa masha a (Allah sudah takdirkannya dan apa yang Dia kehendaki pasti terjadi).

Baginda Sollallahu Alaihi wasallam apabila melihat sesuatu yang menyenangkan akan mengucapkan "alhamdulillahillazi bini'matihi" (segala puji bagi Allah dan dengan kenikmatannya sempurnalah kebaikan-kebaikan) dan apabila melihat sesuatu yang tidak disukai akan mengucapkan " alhamdulillahi 'ala kulli hal." (Segala puji bagi Allah atas setiap keadaan).

Ingatan untuk saya ; keutamaan memilih nama untuk anak :

1. Abdullah dan Abdurrahman (berdasarkan hadis).
2. Nama-nama yang diawali dengan Abdu..ambil nama Allah dalam asmaul husna.
3. Nama-nama nabi dan rasul.
4. Nama orang soleh seperti nama sahabat.
5. Nama yang mempunyai makna yang baik.

Nama yang diharamkan :

1. Nama yang bermula dengan Abdu tapi dihubungkan selain dari Allah.
2. Nama khusus Allah seperti Khaliq.
3. Nama orang kafir seperti George dll.
4. Nama berhala.
5. Nama asing.
6. Nama yang memuji diri sendiri dan mendatangkan kesombongan.
7. Nama syaitan.

Wallahualam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan