Selasa, 7 Mei 2013

Jutawan Gedik ~ Ain Maisarah

Alhamdulillah selesai menamatkan bacaan buku ini. Reaksi spontan saya : Wah, padanlah ramai benar pengikut Ain Maisarah! Ceritanya menarik dan segar. Ia membuatkan saya teruja memiliki buku Ain Maisarah yang lain. Namun suami saya pasti geleng kepala. 'Buku apalah isteriku baca ini?' Sedangkan melihat saya membaca buku ini pun dia sudah 'jeling-jeling'. Hehe... Itulah jangan menilai dari tajuk sahaja ;)

Kelab Jutawan Muda Sekolah Sri Bangsar dibimbing oleh Cikgu Putra, guru yang baru memulakan tugas di situ. Setiap pelajar secara berkumpulan akan memikirkan cara bagaimana menjana pendapatan sehingga mencapai jumlah 1 juta ringgit. Terdapat 5 kumpulan yang bersaing dan masing-masing tampil dengan idea bisnes yang hebat.

Kumpulan Irfan Khairiri membentangkan idea menjual ebook nota pelajar-pelajar cemerlang sekolah Sri Bangsar, kumpulan Maznah Hamidi bercadang menjual makanan seperti cupcake dengan nama perniagaan Yummylicious, kumpulan Wobert Wiok ingin memasarkan cicak tokek, kumpulan Amanda Krishna pula dengan idea yang unik iaitu menawarkan 'toilet training' untuk kucing-kucing peliharaan dan The Wannabes menawarkan perkhidmatan spa remaja.

Setiap minggu setiap kumpulan akan memulakan projek menjana pendapatan mereka dengan dihadiri oleh kesemua ahli kelab Jutawan Muda sebagai pemerhati. Bermula dengan Kumpulan The Wannabes melaksanakan spa remaja. Belum sampai setengah hari beroperasi mereka sudah mula kepenatan sehingga berlaku beberapa insiden.
Selepas peristiwa itulah timbul niat jahat oleh Kumpulan The Wannabes mensabotaj kumpulan lain.

Aduh, geram sungguh dengan gelagat mereka. Itulah gambaran orang yang malas mahu berusaha tetapi mahukan pendapatan yang lumayan. Tambahan lagi sikap sabotaj ini sebenarnya merugikan banyak pihak. Paling geram kumpulan ini menyalahgunakan anak yatim bagi memungut derma dalam usaha mencapai sasaran 1 juta.

Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua. Tindakan sabotaj mereka dirakam oleh 'penyiasat upahan'.

Saya suka dengan kerjasama ahli kumpulsn  yang lain kerana mereka bersemangat dan mempunyai perancangan yang teliti dan kreatif.

Akhirnya mereka memutuskan untuk mendapatkan RM1 juta melalui bayaran royalti iaitu dengan menerbitkan buku.

Pengajarannya tiada jalan mudah untuk berjaya. Hasad dengki juga tidak membantu mengembangkan perniagaan kita. Idea yang kreatif juga merupakan salah satu cara melariskan produk dan kerjaya sebagai penulis adalah cara yang paling sesuai menjana pendapatan seseorang pelajar. Pelajaran terjaga, pendapatan juga terjana :) Sams seperti saranan Ustaz Ruzain di dalam bukunya 'Tsmpil Positif Sejak Remaja terbitan PTS.

Wallahualam.

Sumber gambar dari laman sesawang PTS 

1 ulasan:

  1. Hai...salam ziarah.saya pun ada memiliki beberapa koleksi buku yg ditulus oleh Ain Maisarah ni hihi.mmg byk pengajaran utk dibacakan

    BalasPadam