Ahad, 5 Mei 2013

Sunan Musafir ~ RAM

Sejujurnya saya sudah lama tidak membeli novel RAM. Novel terakhir yang saya beli ialah Hijab Sang Pencinta. Novel seterusnya sama ada saya pinjam dari kawan atau adik ipar. hehe..

Maka, apabila membaca Sunan Musafir saya jadi kabur. Sudah lama meninggalkan kisah Laksamana Sunan jadi saya tidak terasa sangat keterujaan mengikuti kisahnya kali ini. heee... Dapat difahami Sunan Musafir ini adalah nama gelaran bagi putera tunggal Laksana Sunan dan isterinya, Ratna mantan Ratu Sulaman.

Di dalam cerita ini dikatakan Laksana Sunan tinggal bersama anaknya, Andika di sebuah rumah kecil di dalam hutan. Ada bersama ialah Gadul, teman baik Andika sejak kecil lagi.
 Laksamana Sunan juga bergelar Kiai Kelana tidak diketahui oleh anaknya dan orang sekitar bahawa dialah lelaki duka dari Tanah Rencong yang begitu terkenal.

Rutin harian beliau masih diteruskan seperti menulis mashaf, beribadah di sepertiga malam dan tetap sahaja bersiaga setiap masa.

Berlaku beberapa peristiwa berpunca dari anaknya diserang sehingga membawa kepada peristiwa-peristiwa besar. RAM sememangnya bijak membuat cerita di dalam cerita sehingga seringkali juga menyebabkan saya terpaksa berhenti memproses data. Hehe.


Nampaknya saya perlu mencari kembali buku-buku dalam siri ini  bermula dari Bagaikan Puteri, Cinta Sang Ratu, Hijab Sang Pencinta, Cinta Sufi dan Sutera Bidadari. Sunan Musafir yang terakhir dalam siri ini setakat ini.

I own a copy - gara-gara si anak menconteng novel kepunyaan adik. Saya gantikan dengan yang baru. Novel ini jadi milik sayalah.. ;-)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan