Rabu, 13 Februari 2013

Tekad ~ Rejab F.I

Sumber gambar : http://pts.com.my/buku/tekad/
Sumber buku : Sumbangan PTS semasa Kursus Pengkarya Guru 2012
Tarikh baca : 13 Februari 2013

Terinspirasi dari kata-kata guru mereka, "Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan" membuka langkah bagi Dali dan Siraj dalam memulakan perniagaan kecil-kecilan mereka.

Bagi mengisi cuti sekolah hujung tahun selama 7 minggu, dua sahabat baik ini merangka strategi untuk berniaga telur ayam. Satu perancangan yang teliti meskipun nampak mudah.

Bermula dengan pencarian modal (daripada kedua ibu bapa mereka), bertanyakan harga di kedai ang hanya membeli dan menjual telur di bandar, dan memulakan perancangan membeli telur di kampung-kampung berdekatan.

Semangat mereka tinggi bagi berniaga kerana matlamat mereka antara lain ingin menceburkan diri dalam bidang yang dimonopoli oleh bangsa Cina dan menggalakkan orang Melayu untuk berniaga.

Adat berniaga, sudah pasti ada halangan dan cabarannya. Tidak disangka, peniaga kecil seperti mereka ini pun ada orang mahu membuat dengki. Ada pemborong telur lain yang menggunakan taktik kotor menyekat hasrat murni dua sahabat ini. Namun, masih ada yang sudi membela dan memberi sokongan kepada mereka. Inilah semangat yang kita mahu. Saling tolong-menolong dan menyokong antara satu sama lain.

Paling penting semangat kerjasama yang ditunjukkan dan fikiran positif sangat membantu.

Cerita yang sangat bagus dibaca oleh anak-anak kita. Rupanya buku ini merupakan pengalaman penulis sendiri satu masa dahulu :)

* Gambar buku yang saya ada lain daripada gambar yang ada di PTS. Mungkin gambar buku telah dikemaskini dengan lukisan baru.

1 ulasan: