Selasa, 5 Februari 2013

GTO Guru Terhebat Olan ~ AD Mirzai

Sumber gambar : PTS
Judul buku : GTO : Guru Terhebat Olan
Penulis : AD Mirzai
Penerbit : PTS
Bil muka surat : 400
Sumber : Popular Jusco Bandaraya Melaka
Harga : RM17.90
Tarikh baca : 2-5 Februari 2013

Sekilas melihat tajuk, teringat kepada satu siri drama Jepun satu ketika dahulu yang bertajuk Great Teacher Onizuka. Saya sudah lupa jalan ceritanya. Yang pasti waktu itu filem / drama Jepun memang sedang hangat ditayangkan di kaca televisyen. Sempat jugalah jadi penonton tegar. Huhu...Astaghfirullah....

Sememangnya ceritanya sangat 'klise' dengan kehidupan remaja sekolah tetapi garapan penulis sangat menarik perhatian saya. Kurang sedikt tekanan yang dialami di tempat kerja :) Kadang-kala tersenyum sendiri, kadang-kala termangu-mangu juga :)

Cikgu Olan bin Ngadiman baru sahaja ditukarkan ke Kolej Bistara dari pedalaman Sabah. Sekolah berasrama penuh ini menempatkan kelas projek yang mana para eplajarnya di ambil dari keputusan yang kurang cemerlang dalam PMR yang lalu. Kelas projek ditubuhkan oleh kementerian pelajaran bagi menangkis tanggapan umum bahawa prestasi cemerlang mereka adalah disebabkan pemilihan para pelajar.

Sejak dari mula Cikgu Olan sudah dimomokkan dengan kenakakan kelas tersebut sehingga menyebabkan semua guru trauma untuk mengajar kelas ini. Ditambah pula dengan kes berpindahnya Cikgu Razak sebelum ini secara tiba-tiba. Tidak kurang juga ada yang membenci pelajar-pelajar kelas tersebut.

Latar belakang pelajar 4 Jaya (kelas projek) ini pelbagai. Hari pertama sahaja Cikgu Olan sudah dikenakan oleh mereka. Bermulalah misi Cikgu Olan dalam mengatur strategi supaya anak didiknya ini berubah.

Yang paling saya kagum ialah kesungguhan Cikgu Olan menyerahkan harapan dan permintaannya kepada Allah lewat munajat malamnya setiap hari. Saya kira inilah kekuatan Cikgu Olan dalam mengubah pelajarnya.

Banyak sindiran halus dan kata-kata sinis menyentuh aspek sosial, politik dan kepimpinan, pendidikan yang menjadi isu semasa di negara kita serta kalimah-kalimah tazkirah yang disampaikan secara langsung dan tidak langsung melalui watak-watak pelajar Cikgu Olan :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan