Rabu, 21 September 2011

The Wind Blows (I Wonder Why Series)



Saya suka baca buku-buku dalam siri ini. Pertama kali jumpa di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur tahun 2008. Kemudian baru-baru ini di Karnival Pendidikan Melaka di MITC (sempat dipromosi oleh pekerja mereka. Mahal sangat. Beribu! Huhu..saya tak mampu). Dan eh, ada di perpustakaan sekolah rupanya! Alhamdulillah. Boleh jimat sedikit. Hehe.. Saya tak tahu nak buat ulasan bagaimana jadi saya letakkan poin-poin menarik (bagi saya) yang saya kutip dari buku ini :

# Birds can't fly ~ Emu, Rhea andOstrich



# Himalaya means "home of the snow".

# The highest mountains in each continent :


# Scientist who study earthquacke is called seismologist.

# People who like to explore the secret world of underground tunnels and caves is called patholers.

# The longest river in the world : Nile River (6679m).

# The shortest river in the world : D River (37m).

# To find out how far away a storm is count the number of seconds between the lightning and the thunder. the storm is 1 KM away for every seconds you count.



Tapi kan saya terfikir juga ya, semua fakta ini dibentangkan dari Barat. Kebanyakan kajian yang saya baca datangnya juga dari Barat. Semalam ada seorang rakan memberitahu rupa-rupanya buah tembikai adalah makanan sunnah dan sesiapa yang memberi makan buah tembikai kepada orang lain akan mendapat pahala. Oh, saya tidak tahu mengenai hadis ini. Aduh, begitu ceteknya ilmu saya. (Saya mahu cari sumber hadis ini untuk memastikannya.) Kata rakan saya ini lagi, selama ini kita dihidangkan dengan fakta dan 'mind-set' bahawa tembikai ini banyak keburukannya seperti 'panas dalam', boleh menyebabkan batuk dan sebagainya tetapi rupanya banyak khasiat yang memberi manfaat kepada kita. Misalnya membersihkan gigi dan membantu penhadaman perut. Wallahualam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan