Khamis, 26 November 2009

U-Turn Ke Jalan Lurus



Judul buku : U-Turn Ke Jalan Lurus
Penulis : Zul Ramli M. Razali
Penerbit : Galeri Ilmu Sdn Bhd
Harga : RM 22.00
Bilangan muka surat : 208
Sumber : Pinjam dari kawan (Credit to Mai Akmar)
Tarikh baca : 4-8 November 2009
Terbitan tahun : 2009

Ceritanya penuh analogi, tauladan, dan bisa mengetuk pintu hati. Diselangi dengan hadis qudsi di setiap bahagian akhir setiap bab membuatkan diri bermuhasabah dengan penulisannya. Sungguh banyak kisah yang membuatkan minda berfikir dan mengetuk pintu hati. Tidak puas dibaca, semakin dibaca semakin memaksa diri merenung akan kelemahan dan kekuatan diri.

Buku ini mampu membangunkan jiwa dan insya Allah memberi motivasi ke arah satu anjakan paradigma di dalam diri seseorang individu. Kisah-kisah yang dibawa dapat memberi kesedaran dan membuatkan kita memahami bahawa dunia ini hanyalah salah satu stesen sebelum menuju ke destinasi yang sebenarnya. U-Turn ke Jalan Lurus - semoga kita berjaya mencapai kejayaan di dunia dan di akhirat!

Petikan salah satu hadis qudsi di dalam buku ini yang begitu membuatkan saya merenung sedalam-dalamnya dan memuhasabah diri kembali………..

Berfirman Allah Taala yang bermaksud :

"Wahai anak Adam, Aku hairan kepada mereka yang yakin terhadap kematian tetapi masih bergembira.

Aku hairan kepada mereka yang yakin terhadap hari perhitungan tetapi dia masih mengumpulkan harta.

Aku hairan kepada mereka yang yakin terhadap kubur tetapi masih tertawa.

Aku hairan kepada mereka yang yakin terhadap kehidupan di akhirat tetapi dia masih beristirehat.

Aku hairan kepada mereka yang yakin terhadap dunia dan kemusnahannya, tetapi dia masih tenang dengannya.

Aku hairan kepada mereka yang alim pada lidahnya tetapi jahil pada hatinya.

Aku hairan kepada mereka yang sibuk bersuci dengan air tetapi hatinya tidak suci

Aku hairan kepada mereka yang sibuk dengan keaiban orang lain tetapi dia lupa terhadap dirinya sendiri.

Aku hairan kepada mereka yang mengetahui bahawa sesungguhnya Allah itu mengawasinya tetapi dia masih boleh melakukan maksiat atau mereka yang mengetahui sesungguhnya dia akan mati keseorangan, akan memasuki kubur keseorangan dan akan dihitung keseorangan tetapi masih jinak bersama manusia.

Ketahuilah, tiada Tuhan yang sebenarnya melainkan Aku dan sesungguhnya Muhammad itu adalah hamba dan utusan-Ku."

[Petikan hadis qudsi, Kitab Imam al-Ghazali : al-Mawa'iz Fil Ahadis al-Qudsiah]

Semoga pembacaan saya selama ini dan akan datang akan lebih membuatkan saya menyedari hakikat diri sebagai hamba Allah dan ikhlas melakukan sesuatu perkara.

Allahummahdini wa saddidni…
(Ya Allah, berilah petunjuk kepadaku dan istiqamahkanlah diriku)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan