Khamis, 2 Mac 2017

Buku 8 : Gedebe

Bismillahirrahmanirrahim.

Sumber gambar : Instagram Jemari Seni


Buku ini saya beli ketika Jemari Seni membuat promosi diskaun 50%  akhir tahun lalu. 

Imaen tampil mengolah cerita keluarga yang banyak konflik dan masalah. Ketua keluarganya terkenal garang tetapi sebenarnya menyayangi anak-anak namun tidak tahu cara meluahkannya. 

Watak anak lelaki sulung (Aden) dalam cerita ini banyak melatari cerita dari awal hingga akhir. Seorang bekas banduan yang dipenjarakan hanya kerana mempertahankan seorang perempuan dari diganggu lelaki-lelaki jahat. Sungguh tidak adil undang-undang dunia.

Isteri yang dikahwini memohon penceraian sementelahan dia berada di penjara dalam satu tempoh yang lama. Bekas isterinya memilih berkahwin dengan sahabat baik suaminya. Hmm..

Ayah Aden memulakan penternakan lembu dan hampir semua urusan dikendalikan oleh Aden. Dalam masa yang sama, doktor haiwan yang biasa memantau perkembangan ladang ternakan ini mula menarik perhatian Aden. Namun hanya dipendamkan sahaja.

Konflik bermula apabila ayahnya berang dengan sikap anak lelaki bongsu yang berubah menjadi mak nyah. Rentetan peristiwa itu membawa kepada pembunuhan seorang demi seorang ahli keluarga Aden. Misterinya, pembunuhan yang tidak meninggalkan kesan jejak.

Seram sekali membaca buku ini. Di akhir cerita, saya fikir, begitu besar kuasa halal haram rezeki yang diperoleh mempengaruhi anak-anak. Allahu akbar. Mungkin ini cara Imaen ingin tunjukkan kepada umum. Wallahualam.

Buku 8 / 2017

(21 - 22 Januari 2017)

#KembaraBuku2017 #FitrahHomeLibrary

Tiada ulasan:

Catat Komen