Sabtu, 17 Januari 2015

RakBuku2015 (2) Terowong Masa

Bismillahirrahmanirrahim.

Judul buku : Terowong Masa
Penulis : Azman Abdullah
Penerbit : K Publishing Sdn Bhd




Buku ini mengisahkan sekumpulan anak remaja yang dalam perjalanan mendaki Gunung Ledang. Namun baru hari pertama menjejakkan kaki ke sana, tiga rakan mereka hilang. Rupa-rupanya mereka terjatuh ke dalam sebuah lubang terowong masa yang membawa mereka ke 500 tahun lalu.

Bagi saya ceritanya sederhana. Tidak terlalu menambah-nambah sehingga nampak terlalu imaginasi. Ceritanya berpijak pada alam yang nyata ;) Maksudnya, kisah ini zaman Hang Tuah tetapi tiga orang remaja ini tidaklah dapat bertemu dengan Laksamana Hang Tuah dan rakan-rakan secara bersemuka. Hanya didengari melalui cerita tuan rumah yang mereka tumpangi.

Namun mereka sempat merasai bahang peperangan antara tunang Tun Teja (Megat Seri Alam dari Terengganu) dan Laksamana Hang Tuah, merasai kehidupan sebagai anak kampung dan bermesra dengan penduduk kampung.

Ada sedikit nilai tambah apabila Idayu (salah seorang remaja ini) mengajar dayang dan anak gadis kampung belajar mengaji (menggunakan kaedah Iqra') dan membaca jawi. Kisahnya tidak dilanjutkan kerana mereka bertiga berjaya mencari jalan pulang ke zaman ini.

Tiada ulasan:

Catat Komen