Ahad, 20 Julai 2014

Buku 38 : Dunia Masakan Chef Sabri


Sumber gambar- nice-book-collections.blogspot.com


Bismillahirrahmanirrahim.

Buku Dunia Masakan Chef Sabri ini terbitan Telaga Biru setebal 172 muka surat terbahagi kepada empat bab utama.

Mengapa saya membaca buku ini? Kerana beliau adalah chef "islamik" pertama yang saya kenali. Jangan salah sangka. Beberapa tahun lepas saya selalu juga mendengar IKIM dan rancangan yang biasa terdengar ialah slot bersama beliau. Dari situ saya dan suami tertarik dengan personalitinya. Namun baru kini berkesempatan membaca buku ini.

Master Chef Sabri berkongsi pengalamannya sejak kecil bagaimana beliau meminati bidang masakan sehingga kepada melanjutkan pelajaran dalam bidang ini seterusnya menjadi pakar.

Apa yang menarik ialah pandangannya tentang kerjaya chef ini adalah sama seperti doktor. Doktor menyelamatkan pesakit dan chef menyelamatkan manusia dengan menyediakan makanan yang bersih lagi sihat. Subhanallah.

Memasak sendiri dapat menjamin kehalalan masakan dan hati yang ikhlas dapat melahirkan makanan yang sedap dan berkat :)

Tidak lupa, beliau berkongsi teknik ukiran ais, memperkenalkan jenis-jenis pisau yang digunakan oleh chef, resipi yang menyelerakan, petua dan adab makan minum menurut sunnah.

Barakallahufik.


*** petua buah peria tidak pahit.
Hiris peria, gaul dengan garam, perap 25 minit, basuh dengan air mengalir beberapa kali dan toskan.

*** tip lembutkan daging : perap daging yang telah dihiris dengan minyak, betik muda dan sedikit air limau nipis. Kemudian baru dimasak.

*** rendam sayur (kobis dan lobak) dalam ais garam supaya sayur coleslaw tetap rangup.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan