Sabtu, 2 November 2013

Kawanku Panda ~ Husna Adnan

Bismillah walhamdulillah.

Kawanku Panda berkisar sebuah keluarga bahagia yang terdiri daripada seorang ayah yang sangat alergi kepada benda berbulu, ibu yang penyayang dan gemar berpantun, anak lelaki bernama Johan yang biasa-biasa sahaja dan seorang anak perempuan kecil bernama Yaya.

Haiwan peliharaan di rumah biasanya kucing, hamster atau arnab tetapi jika Panda, itu memang sesuatu yang luar biasa! ^^ Ala-ala Madagascar pula.

Johan terjumpa Panda ketika bersiar-siar di tepi pantai lalu dibawa pulang dan dipelihara secara sembunyi. Agak menghairankan apabila haiwan berbulu ini boleh muat di dalam beg sandangnya.

Kisah ini tidak terlalu kompleks namun ada juga cabaran, halangan dan konflik yang dialami oleh Johan. Kelakar juga apabila ada sa
habat baiknya berbangsa India yang dalam usaha memperbaiki bahasa Melayu sehingga banyak perkataan yang tersalah sebut.

Akhirnya rahsia itu pecah juga. Namun mujur ibu bapa Johan dapat menerimanya kerana Johan banyak berubah ke arah kebaikan seperti rajin belajar, kemas dan boleh mengurus diri sendiri dengan baik. Selepas cubaan menculik Panda, mereka membuat keputusan menghantar semula Panda ke tempat asal.

Saya kira ini antara buku PTS yang jarang saya jumpa kesalahan ejaan. Tahniah ^^

Tahniah juga kepada Pn Husna. Kawanku Panda memang comel :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan